طرح جدید اروپا برای ادامه برجام

مسوول سیاست های خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان دیدار با وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه سه کشور اروپایی طرح مورد نظر خود مبنی بر حفظ و ادامه برجام را ارایه کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از نشست با وزرای خارجه ایران، آنگلستان، فرانسه وآلمان به روز سه شنبه ۲۵ ثور خطوط پیشنهادی اتحادیه اروپا را  برای حفظ توافق برجام و منافع اقتصادی ایران در این توافق تشریح کرد.

او در میان خبرنگاران در بروکسل با ابراز تاسف از خروج آمریکا از توافق برجام افزود برداشته شدن تحریم های مرتبط به تسلیحات هسته ای ایران و استفاده مزید این کشور از توافق برجام از عناصر اصلی این توافق است.

اوهمچنان به برخی از موارد پیشنهادی  اتحادیه اروپا اشاره کرد که عبارتند از

۱ حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران

۲ ادامه فروش نفت، گاز، کاندنسیت و محصولات نفتی و پتروشیمی و انتقال‌های مالی مربوطه

۳ مبادلات بانکی موثر با ایران

۴ ادامه روابط در زمینه حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی با ایران

۵ ارائه اعتبار صادراتی بیشتر و ایجاد خطوط اعتباری ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی از جمله از طریق حمایت عملی از سرمایه‌گذاری تجاری

۶ تکمیل و اجرای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بیشتر بین شرکت‌های اروپایی و ایرانی

۷ سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران

۸ حمایت از فعالان اقتصادی اروپا در ایران

۹ تأمین فضای اطمینان‌بخش حقوقی

۱۰ ایجاد هرچه بیشتر یک محیط تجاری شفاف و قانون‌محور در ایران.

مسوول اتحادیه اروپا با تاکید پایبند بودن بر اراده شان در مورد اجرای مداوم تمامی بخش های توافق برجام دریک فضای خوب وبا حسن نیت افزود که

رایزنی ها در مورد تمام سطوح برجام را با دیگر اعضای باقی مانده کمیسیون ادامه میدهیم.

او علاوه کرد که در هفته های آینده نشست کمیسیون مشترک  در سطح معاونین وزرای خارجه در وین برگزار خواهد شد و واضح است که در روز های آیند روی خطوط نشست امروز کار خواهد شد.

این مقام اروپای در ختم سخنانش افزود که درنشست روزهای آینده که تا ده روز دیگر قرار است برگزار شود مسله ادامه برجام در اولویت های دستور کاری ما قرار خواهد داشت وتمام ۲۸ کشور برای به اجرا در آوردن خطوط مورد نظر توافق در نشست بروکسل با همدیگر همکاری خواهند کرد.

خطوط پشنهادی اتحادیه اروپا برای حفظ منافع اقتصادی ایران در حالی مطرح گردید که گمانه زنی ها در مورد پیمان شکنی های اروپا در خصوص توافق برجام شنیده میشد و همچنان وزیر خارجه آلمان گفته بود که کشور قادر به حفظ شرکت  های تجاری اش در مورد ادامه تجارت با ایران نیست.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *