زبان فارسی در ۲۰۰ دانشگاه دنیا تدریس می‌شود

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی گفت که ۲۰۰ دانشگاه در کشورها و قاره های مختلف جهان در حال آموزش زبان فارسی به دانشجویان هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رضا مراد صحرایی روز دوشنبه در همایش «وضعیت آموزش زبان فارسی در جهان» سخنرانی میکرد گفت که  در مراکز دانشگاهی قاره آسیا و کشورهای اطراف ما از جمله قزاقستان، ترکیه، چین، بنگلادش، ترکمنستان، روسیه، عراق، لبنان، سوریه و قطر، زبان فارسی تدریس می شود.

در ادامه افزود که مرکز تحقیقات زبان فارسی در اسلام آباد پاکستان که بیش از ۲۰ هزار نسخه خطی شامل آثار ایران و پاکستان در آنجا نگهداری می شود و در هندوستان در بیش از ۴۰ نقطه زبان فارسی حتی تا مقطع دکتری تدریس می شود.

این در حالیست که هفته گذشته نیز آموزش زبان فارسی در مقطع پسادکتری در دانشگاه پنجاب هندوستان تصویب شد.

صحرایی ضمن این که در مورد دانشگاه های آسیایی معلومات ارایه کرد گفت که در اروپا نیز در آتن، استکهلم، برلین و در بلگراد که ۳۵ زبان دوم ارائه می شود، زبان فارسی دومین زبان تدریس شده است.

وی در ادامه گفت که پاریس، رم، صوفیه، لندن، مادرید، وین و لهستان از دیگر شهرهای اروپایی هستند که تدریس زبان فارسی دارند و طی هفته اخیر دانشگاه علامه طباطبایی در مادرید پایتخت اسپانیا مرکز آموزش زبان فارسی خیام را راه اندازی کرد.

همچنان وی خاطر نشان کرد که در آمریکا نیز حدود ۱۵ فارسی‌آموز در حال آموزش زبان فارسی هستند.

صحرایی ضمن اشاره  به نمایندگی های فعال بنیاد سعدی در ۶۵ کشور جهان تصریح کرد که در دوره ابتدایی، لیسه بسیاری از کشورهای جهان، فارسی به عنوان زبان دوم تدریس می شود.

این همایش به مناسبت بزرگداشت روز سعدی با حضور فارسی آموزان کشورهایی همچون روسیه و کره جنوبی با همکاری بنیاد سعدی در سالن اجتماعات دانشکده زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *