رازهای که در بیمارستان‌ها به شما نمی‌گویند

از ترکیبات دارویی گرفته تا خطاهای پزشکی که در عمل‌های جراحی رخ می‌دهد و حتی احتمال سقوط از تخت یا افتادن در بیمارستان و نیز عفونت‌های مرگبار ازجمله خطراتی هستند که جان بیماران را تهدید می‌کند. مجله Readers digest در جدیدترین شماره خود به راهکارهایی اشاره‌کرده است که با رعایت آن‌ها می‌توان احتمال بیماری و خطر مرگ را کاهش داد.

هرساله بیش از ۴۴۰ هزار آمریکایی براثر خطاهای پزشکی و عفونت‌های بیمارستانی جان خود را از دست می‌دهند که سومین عامل مرگ‌ومیر در ایالات‌متحده آمریکاست. بهترین راهکار دفاعی در برابر این عوامل پرخطر، مراقبت هر چه بیشتر از خود است. باوجوداینکه بسیاری از خطرات خارج از کنترل ما هستند، رعایت بعضی نکات هرچند ساده به شما کمک می‌کند تا هنگام بستری شدن در بیمارستان از خطرات احتمالی مصون بمانید.

نزدیک‌ترین بیمارستان را انتخاب نکنید

در مواقع اضطراری، معمولاً نزدیک‌ترین بیمارستان یا مرکز درمانی را برای امدادرسانی انتخاب می‌کنیم. اما اگر قرار است جراحی یا اقدام جدی‌تری روی شما انجام شود، به دنبال یک مرکز درمانی مجهز یا مرکز جراحی مناسب باشید تا به شکل صحیحی تحت درمان قرار گیرید. تحقیقات سال ۲۰۱۶ در آمریکا نشان می‌‌دهد بیمارانی که در بیمارستان‌های غیر مجهز و ناکارآمد بستری شدند، سه برابر بیشتر در معرض مرگ و ۱۳ برابر بیشتر دچار عوارض ناشی از بستری در بیمارستان می‌شوند. خدماتی که در قسمت ICU بیمارستان‌ها ارائه می‌شود، درصورتی‌که مراقبت‌ از بیماران به‌خوبی مدیریت شود، می‌توانند خطاهای پزشکی را بین ۲۲ تا ۷۰ درصد و عوارض جانبی را تا ۵۰ درصد کاهش دهند. در این موارد، خطر مرگ‌ومیر بیماران تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

به نظر یک پزشک اکتفا نکنید

اگر به مرکزی مراجعه کرده‌اید بیماری شما را جدی، پیچیده و نادر تشخیص داده و شما نسبت به این موضوع مشکوک هستید، قبل از اقدام به درمان حتماً نظر پزشک مجرب دیگری را نیز جویا شوید. در این موارد، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ممکن است پزشک نظر متفاوتی داشته باشد. چنانچه پزشک دیگر، نظر مشابهی درباره تشخیص بیماری شما داشته باشد، شما می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره گزینه‌های درمانی کسب کنید.

به دنبال نتایج آزمایش‌هایتان باشید

اگر در بیمارستان تحت سی‌تی‌اسکن یا نمونه‌برداری بوده‌اید، به دنبال نتیجه آزمایش یا اسکن خود باشید تا از جواب آن مطلع شوید. همچنین می‌توانید از مرکز تصویربرداری یا آزمایشگاه بخواهید تا جواب را به پزشک مربوطه که روی پرونده بیماری شما کار می‌کند، بفرستند. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۷ درصد آزمایش‌ها و ۸ درصد اسکن‌های غیرعادی در پیگیری‌های بعدی مفقود می‌شوند. همیشه به این فکر نکنید که «بی‌خبری خوش‌خبری است».

آنتی‌بیوتیک‌ها را هوشمندانه مصرف کنید

آنتی‌بیوتیک درحالی‌که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند، گاهی عامل ایجادکننده آن‌ها نیز می‌شوند. ازآنجایی‌که داروها، باکتری‌های محافظ داخل روده را از بین می‌برند، خطر بروز برخی عفونت‌ها بیمارستانی مرگبار در زمان بستری بودن در بیمارستان افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل پزشکان در صورت نبود نشانه‌هایی از عفونت در بدن بیمار، آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کنند. چنانچه در زمان بستری در بیمارستان، پزشک برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند، از نوع عفونت و مدت‌زمانی که باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، جویا شوید.

اتاق بیمارستانی را تمیز کنید

اگرچه نیروهای خدماتی بیمارستان، اتاق‌ها را بین ترخیص دو بیمار تمیز و ضدعفونی می‌کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد اتاق‌های بیمارستان به‌طور مناسب تمیز نمی‌شوند. برای این‌که از تمیزی آن اطمینان حاصل کنید، از پرستار بخواهید یا با پارچه آغشته به ماده ضدعفونی‌کننده اتاق را تمیز کند یا از یکی از اعضای خانواده‌تان بخواهید این کار را انجام دهید. کار ضدعفونی کردن را تنها در یک‌جهت انجام دهید و پارچه را روی سطوح نچرخانید چون به این شکل آلودگی پخش می‌شود.

تا حد امکان از لوله‌ها، سوندها و تزریق‌های وریدی استفاده نکنید

هر چه مدت‌زمان بیشتری از این قبیل دستگاه‌ها استفاده کنید، بیشتر ممکن است در معرض عفونت‌های خطرناک قرار می‌گیرید. اگر به سوند نیاز دارید، از پرستار بخواهید تا از پسوندگذاری کوتاه‌مدت استفاده کند؛ این نوع سوندگذاری خطر بروز عفونت را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

اگر اسهال دارید، پزشک را مطلع کنید

مدفوع شل و آبکی اولین علامت بروز نوعی عفونت است که به روده‌ها حمله می‌کند. گاهی بیماران از بیان این موضوع به پزشک خجالت می‌کشند اما باید بدانید که مسئله مهمی را از او مخفی می‌کنید که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که باوجود مصرف آنتی‌بیوتیک یا مدت کوتاهی بعد از مصرف آن دچار این علامت شده باشید.

دندان‌هایتان را مسواک کنید

باکتری‌های موجود در دهان ممکن است راه خود را به‌سوی ریه‌ها باز کنند و موجب بروز ذات‌الریه به دلیل نوعی عفونت بیمارستانی شود. محققان دریافتند که مراقبت بهداشت دهان و دندان خطر عفونت‌های بیمارستانی را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد.

واکسن آنفلوانزا و ذات‌الریه را تزریق کنید

معمولاً قبل از بستری شدن در بیمارستان، باید نسبت به تزریق واکسن‌های آنفلوانزا و ذات‌الریه اقدام کنید اما اگر این کار را نکرده‌اید، قبل از بستری حتماً تزریق را انجام دهید. برخی محققان معتقدند که افراد بالای ۶۵ سال، افراد سیگاری و مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی باید یک‌سال‌درمیان دو نوع تزریق مختلف بیماری ذات‌الریه را انجام دهند.

شستن دست‌ها را جدی بگیرید

رعایت بهداشت دست‌ها بهترین سلاح برای دور ماندن از شر عفونت‌های بیمارستانی است. شست دست‌ها به‌ویژه قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورت ابتلا به عفونت با پزشک مشورت کنید

بروز عفونت‌های خفیف مانند عفونت سینوس، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و خطر عوارض جانبی ناشی از آن را افزایش می‌دهد. حتی عفونت ساده‌ای مانند آبسه دندان ممکن است وارد جریان خون می‌شود و شرایط خطرناکی را برای سلامت افراد به وجود می‌آورد.

اولین بیماری باشید که در روز تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد

وقتی اسمتان در فهرست بیمارانی که باید در یک روز عمل شوند، نفر اول قرار می‌گیرد، اتاق عمل تمیزتر است و جراحی با تأخیر کم‌تری انجام می‌شود و جراح کم‌تر احساس خستگی می‌کند. بیمارانی که بعدازظهرها تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ۴ برابر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قرار می‌گیرند.

تقاضای پتوی اضافه کنید

معمولاً جراحان برای این‌که با پوشیدن لباس اتاق عمل و ماسک و کلاه حین عمل احساس گرما نکنند، دمای اتاق را کمی پایین‌تر از حد معمول نگه می‌دارند. از سوی دیگر، داروی بیهوشی که برای بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد، دمای بدن را پایین می‌آورد که احتمال ایست قلبی و خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، متخصصان بیهوشی از دستگاه‌های گرم‌کننده حین عمل برای بیماران استفاده می‌کنند. بهتر است قبل و بعد از عمل از پتو برای گرم شدن استفاده کنید.

برای حمام کردن کمک بگیرید

هرساله ۷۰۰ هزار تا یک‌میلیون بیمار در بیمارستان سقوط می‌کنند و ۳۰ تا ۵۰ درصد از این موارد منجر به شکستگی یا صدمات استخوانی می‌شود. از پوشیدن دمپایی‌های لیز خودداری کنید و از پرستار یا همراه خود بخواهید تا به شما کمک کنید.

 

سینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *