کاهش مجموعی تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) ضمن ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامیان همزمان با آغاز گفتگوهای صلح، از کاهش مجموعی تلفات در ۹ ماه ابتدایی سال روان میلادی نسبت به سال گذشته خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یوناما در اعلامیه امروز (۶عقرب) نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان همزمان با آغاز گفتگوهای صلح در قطر ابراز نگرانی کرد.

در اعلامیه آمده است که «گفتگوهای صلح افغانستان نتوانسته است باعث کاهش تلفات افراد ملکی شود، اما در مجموع شمار کشته و زخمی شدگان در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.»

بر اساس آمار یوناما، در جریان ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۹۳۹ غیرنظامی کشته و زخمی شده که از مجموع آن، ۲۱۱۷ نفر جان باخته و ۳۸۲۲ تن زخمی شدند.

منبع می گوید که هنوز هم سطح خشونت ها در افغانستان بالا بوده و تاثیر ویرانگر آن بر افراد ملکی ادامه دارد و افغانستان به عنوان مرگبارترین منطقه در جهان برای غیرنظامیان باقی مانده است.

در اعلامیه آمده است «در حالیکه شمار تلفات افراد ملکی که امسال به ثبت رسیده است، نسبت به ۹ ماه اول سال های دیگر یعنی از سال ۲۰۱۲ به این سو کمترین ست؛ اما صدماتی که به افراد ملکی می رسد، همچنان تکان دهنده و وحشتناک است.»

بر اساس معلومات یوناما، تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه ابتدایی سال روان میلادی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۰درصد کاهش را نشان می دهد.

اما یوناما تاکید می کند که تمام طرف های درگیر در جنگ باید بیشتر از این برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان و کاهش خشونت ها در جهت پایان دادن به جنگ، که قطعا تنها راه کاهش تلفات مرتبط به درگیری برای افراد ملکی می باشد، کار کنند.

یوناما ضمن ابراز آمادگی با همه طرف ها برای کاهش خشونت ها می گوید که «از ۱۲ سپتمبر و همزمان با آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه قطر تا ۳۰ سپتمبر، در شمار تلفات افراد ملکی توسط گروه های دخیل در گفتگوها نسبت به هفته های گذشته آن در سال ۲۰۲۰، هیچ کاهشی وجود نداشته است.»

گراف یوناما در مورد انواع آسیب های غیرنظامیان در افغانستان نشان می دهد که از هر ۱۰ مورد تلفات غیرنظامیان، ۴ تن را کودکان و یا زنان تشکیل می دهند و شمار تلفات کودکان ۳۱ درصد و شمار تلفات زنان ۱۳ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ را تشکیل می دهند.

در این گزارش مستند آمده است که عناصر مخالف دولت، همچنان مسوول اکثریت تلفات افراد ملکی که ۵۸ درصد آن را شکل می دهد، هستند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، تغییری نداشته است؛ اما کاهش ۳۴ درصدی مجموع تلفات غیرنظامیان به عناصر مخالف دولت نسبت داده شده است.

یوناما می گوید که «در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ شش درصد افزایش یافته است. در مقابل، تعداد کلی تلفات افراد ملکی – کشته و زخمی شده – منسوب به طالبان ۳۲ درصد کاهش یافته است که عمدتا به دلیل کاهش تعداد افراد ملکی زخمی شده در اثر حملات انتحاری و درگیری های زمینی می باشد. هرچند که این امر تا حدی با افزایش تعداد تلفات افراد ملکی توسط قتل های هدفمند و مواد انفجاری تعبیه شده فشاری که به شکل غیرقانونی و بدون تبعیض عمل می کند، جبران گردیده است».

در بخشی از اعلامیه آمده است که درگیری های زمینی بین طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان، بیشترین تلفات را به افراد ملکی به بار آورده و بیش از یک سوم تلفات غیرنظامیان را سبب شده است. به دنبال آن، حملات انتحاری و غیر انتحاری توسط مواد جاسازی شده انفجاری (۲۹درصد) ، قتل های هدفمند (۱۶درصد) و حملات هوایی (هشت درصد) سبب تلفات غیرنظامیان گردیده است.

از نگاه یوناما «نیروهای طرفدار دولت مسوول بیش از یک چهارم تلفات افراد ملکی (۲۸درصد)، بوده اند. تلفات افراد ملکی منسوب به نیروهای طرفدار دولت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ سی و چهار درصد کاهش یافته است، که دلیل اصلی آن کاهش جدی در حملات هوایی نیروهای نظامی بین المللی از ماه مارچ ۲۰۲۰ به این سو است».

در اعلامیه آمده است که نیروهای امنیتی مسوول ۲۳ درصد از تلفات غیرنظامیان بودند؛ رقم مشابهی در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۹ نیز ثبت شده است.

یوناما می گوید: «تلفات غیرنظامیان منسوب به اردو ملی افغانستان، که مسئول اکثر قریب به اتفاق تلفات افراد ملکی است که به نیروهای امنیتی و دفاعیِ ملی افغانستان نسبت داده شده است، به دلیل افزایش مرگ و میر و جراحات ناشی از حملات هوایی و جنگ های زمینی ۲۵ درصد افزایش یافته است.»

بر اساس گزارش یوناما، نزدیک به نیمی از تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای طرفدار دولت ناشی از فیرهای غیرمستقیم مانند هاوان، راکت و نارنجک است که در مناطق غیرنظامی استفاده شده است و زنان و کودکان تقریباً از هر چهار حصه تلفات غیرنظامیان سه حصه آنرا تشکیل میدهد که توسط استفاده این سلاح ها از سوی نیروهای طرفدار دولت به میان آمده است زیرا این گلوله ها اغلب در نزدیکی یا در خانه های غیرنظامیان اصابت نموده است.

یوناما نگران افزایش ۷۰ درصدی تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی نیروهای افغانستان است که بیشترین تلفات غیرنظامیان از سبب حمله هوایی را شامل می شود، که در مجموع هشت درصد تلفات افراد ملکی را تشکیل می دهد.

با این حال، یوناما می گوید که از زمان توافقنامه ایالات متحده و طالبان در ۲۹ فبروری، تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای بین المللی که اکثر از حملات هوایی به میان میاید، در این دوره گزارش، متوقف شده است.

در اعلامیه نسبت شدت یافتن جنگ در هلمند و حمله های بدون تبعیض در غور، ننگرهار، لغمان و حملات هوایی در تخار و انتحاری درکابل ابراز نگرانی کرده و گفته است که آمار فعلی شامل تلفاتی که از تاریخ اول اکتوبر به بعد اتفاق افتاده است نمی شود که بیش از ۴۰۰ کشته و زخمی از غیرنظامیان برجا گذاشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *