چالشهای کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی

خبرگزاری خاورمیانه – انتخابات

با تمام کش و بگیر، ۱۵ نفر به عنوان فهرست ارسالی به رئیس جمهور برای تعیین ۵ تن برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، ارسال شد.

اما حالا با گذشت چند روز از ارسال این فهرست، موسسات انتخاباتی و آگاهان سیاسی معرفی این ۱۵ تن را برای آینده کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی نگران کننده می دانند.

داکتر نجیب الله، شجاع الدین شجاع،  شفیقه معابر، عبدالستار سعادت، عبدالجبار حمیدی، سید عزیز الله الفتی، ریدا عظیمی، محمد جواد صالحی، عبدالغیور غیور، امان الله تجلی، نادر محسنی، عزیز الله آریافر، کاظمیه محقق، سید فاروق عمر و پیغمبر قل دوغن، ۱۵ نفری هستند که در فهرست ارسالی به رئیس جمهور حضور دارند.

موسسه انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان در همین رابطه، هشدار میدهد که کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی با چالش های جدی دست به گریبان خواهد بود.

جانداد سپین غر، رئیس اجرایوی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به خاورمیانه گفت که متاسفانه کمیته گزینش در هر دو بار گزینش انجام شده برای کمیسیون مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، معیارهای اساسی را پشت پا زده است.

به گفته وی، در فهرست ارسالی به رئیس جمهور،  افرادی حضور دارند که پیش از این در فهرست عضویت کمیسیون مستقل انتخابات بودند و حالا در این فهرست هم حضور دارند.

منبع می گوید که این افراد رابطه نزدیک با اعضای کمیته گزینش دارند و از سویی هم کسانی هستند که با حکومت پیشینه خوبی داشتند.

به باور سپین غر، ظاهراً گفته شده که انتخاب افراد باید بر اساس مصلحت های قومی باشد؛ و ظاهراً این افراد بر اساس توازن قومی انتخاب شده اند؛ اما نباید فراموش کرد که هدف اصلی؛ کارکرد خوب و بی طرفی کمیسیون شکایت های انتخاباتی است و توازن قومی باید در درجه دوم باشد.

رئیس اجرایوی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان همچنین می گوید که این چالشها باعث می شود تا کارکرد کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی زیر سوال رفته و مسوولیت آینده آن نیز به دست چند بزرگواری است که در کمیته گزینش حضور دارند.

بر اساس اظهارات منبع، گزینش یانزده نامزد برای عضویت در کمیسیون شکایت های انتخاباتی، سلیقه یی و نزدیک به حکومت بوده و هشدار میدهد که بی باوری ها مبنی بر بیطرف بودن این کمیسیون از حالا مشهود است.

در همین حال شماری از احزاب سیاسی از پیامدهای ناگوار مداخله حکومت برای راه یافتن افراد وابسته، به کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی هشدار میدهند.

فضل الرحمان اوریا، سخنگوی ائتلاف ملی می گوید که کمیته گزینش یک کمیته دولتی بوده و تا جایی که دیده می شود در انتخابات، ۱۵ تن برای فهرست ابتدایی، بیشتر علایق و سلیقه های شخصی و سیاسی در نظر گرفته شده است.

به باور وی، در صورت برخورد سلیقه یی رئیس جمهور در انتصاب پنج تن از این افراد، افزون بر کمیسیون شکایت های انتخاباتی، روند انتخابات با بحران جدی روبرو خواهد شد.

این همه در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات از تاخیر در معرفی اعضا و ایجاد کمیسیون شکایت های انتخاباتی هشدار داده که تاخیر در ایجاد کمیسیون شکایت های انتخاباتی روند پلان گذاری و عملی شدن تقویم انتخابات را با چالش های جدی روبرو خواهد کرد.

گفتنی است که کمتر از دو روز دیگر به آغاز مرحله ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی باقی مانده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *