پذیرایی با «شیشه» از مهمانان در محافل شبانه

مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مسکرات و مواد مخدر ضمن نگرانی از افزایش تمایل جوانان به مصرف شیشه در کشور می گوید که در بسیاری از محافل شبانه، میزبان با شیشه از مهمانان پذیرایی می کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در مقاله امروز (۱۱عقرب) مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مسکرات و مواد مخدر آمده است که نوجوانان بنا به دلایل مختلف تمایل شان به مصرف شیشه بالا رفته است.

در مقاله آمده است که با مصرف شیشه، یک دوز تقریباً خالص از مواد محرک به طور آنی وارد مغز می گردد که احساس نشاط زیادی به فرد داده و او را به سرخوشی فراوانی می رساند که در عین حال؛ طولانی مدت بوده و سریع اثر خود را از دست نمی دهد.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مسکرات و مواد مخدر می گوید که مدتی است مصرف شیشه در بین جوانان رواج یافته و همانند قرص های «اکستازی» در اغلب محافل شبانه، میزبان با این ماده از مهمانان خود پذیرایی می کند.

اما بر اساس معلومات این مرکز، جوانان به دلایل مختلف به مصرف شیشه رو می آورند؛ اغلب آنها برای فرار از احساسات ناخوشایند و تغییر خُلق شان شیشه مصرف می کنند و بخشی دیگر از جمله شاگردان مکاتب یا دانشجویان نیز با هدف جلوگیری از به خواب رفتن در شبهای امتحان از این ماده استفاده می کنند.

«شیشه» از جمله مواد محرک است که رفتارهای اجتماعی جوانان را تسهیل کرده و آنان را در معرض توجه دیگران قرار می دهد  که این عامل یکی از علل مهم مصرف شیشه بین جوانان است.

در مقاله آمده است که گروهی از جوانان نیز شیشه را برای ازدیاد میل جنسی مصرف می کنند. البته آنها ممکن است تحت تأثیر این ماده به رفتارهای بازداری نشده ای در این زمینه دست بزنند و یا با برقراری ارتباطات جنسی ناایمن خود را در معرض ابتلا به بیماریهای مقاربتی ازجمله ایدز و هیپتایت قرار دهند.

شیشه بیش از هر نوع ماده مخدر دیگر، فعالیت بدن و مغز را تشدید می کند و لذا عوارض ناشی از آن نیز بیشتر از سایر مواد می باشد.

برخی علائم کوتاه مدت شایع مصرف شیشه عبارتند از افزایش ضربان قلب و فشار خون، گلگون شدن چهره، گشاد شدن مردمک چشم، قرمز شدن چشم ها، متصاعد شدن یک بوی شیمیایی از تنفس آنها، تکلم سریع، ناتوانی در به خواب رفتن، تهوع و استفراغ، اسهال، افزایش درجه حرارت بدن و تب، از دست دادن اشتها و پس از مدتی کم شدن وزن بدن، تحریک پذیری وعصبی بودن، گیجی و پریشانی، رفتارهای خشن و آسیب زدن به خود یا دیگران.

همچنین کمبود ویتامین ها و مواد معدنی، مقاومت پایین در برابر بیماریها، آسیب به اندامها به ویژه شش ها، کبد و کلیه ها، خشک شدن پوست و خارش آن، زخم های پوستی، پوسیدگی دندانها، دندان سایی، بی قراری، نوسانات هیجانی، اضطراب، افسردگی، خستگی مزمن، هذیانات از عوارض بلند مدت مصرف شیشه عنوان شده است.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مسکرات و مواد مخدر در حالی نسبت به افزایش تمایل جوانان به شیشه ابراز نگرانی می کند که بیکاری، فقر، جنگ و ناامنی از جمله مواردی گفته شده است که جوانان را به حالت نامشخص روبرو ساخته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *