«پابجی» مهمتر از کیفیت شبکه های مخابراتی

اداره اترا بعد از شکایت از نهادهای مختلف از جمله کمیسیون مخابرات و مواصلات مجلس نمایندگان، تصمیم به مسدود کردن بازی اینترنتی «پابجی» در افغانستان گرفت.

این تصمیم که مدتی قبل هم شایعاتی مبنی بر آن وجود داشت؛ سرانجام گرفته شد.

پابجی از جمله مهمترین و محبوبترین بازی های اینترنتی حال حاضر در جهان و افغانستان است که میلیون ها حساب کاربری فعال دارد.

اما در این بین سوالهایی وجود دارد که باید کمیسیون مخابرات و مواصلات مجلس و اداره اترا به آن پاسخگو باشند.

نخست اینکه چرا این دو نهاد معتبر برای بالابردن کیفیت و نرخ اینترنت در کشور هیچ دستاوردی نداشته و تصمیم جدی برای حل آن نگرفته است؛ در حالی که در سطح منطقه و شاید هم جهان افغانستان یکی از بالاترین نرخ های اینترنت و تماس های تلیفونی را دارد.

دوم اینکه، آیا مسدود کردن بازی «پابجی» به این اندازه مهم بود که شماری از اعضای مجلس که در بین آنها نیز از این بازی لذت برده و در آن اشتراک دارند، باید مسایل مهم دیگر را فراموش کردند.

سوم اینکه، در کشوری که امنیت به یکی از آرزوهای دست نیافتنی مردم تبدیل شده و جوانان زیادی جان شان را در این راه از دست داده و هم اکنون نیز قربانی ناامنی می شوند، «پایجی» جای مسایل و اولویت های دیگر را گرفته و مهمتر است؟

با این حساب و با توجه بر اینکه جوانان در افغانستان تنها دلخوشی شان استفاده از اینترنت با قیمت بالا است و از بازی های آنلاین به ویژه «پابجی» استفاده می کنند و با این کار خودشان را در خانه حبس کرده و از ناامنی در امان نگه می دارند، عواقب این تصمیم می تواند خطرناک تر و جبران ناپذیرتر از فعال بودن خواهد داشت.

در عین حال، اداره «اترا» هم بهتر است برای جلب حمایت مردم، به فکر بالا بردن کیفیت خدمات مخابراتی باشد نه اینکه در یک اقدام عجولانه و شاید در همکاری با شبکه های مخابراتی به فکر فروش «فیلترشکن» برای «پابجی» باشد.

این اداره همچنین بهتر است که وقت و فکر خود را برای حسابرسی دقیق از مالیه (۱۰فیصد) کارت های مصرفی مشتریانی باشد که با کمترین و پایین ترین کیفیت حاضر هستند با بالاترین قیمت از خدمات مخابراتی و اینترنتی استفاده کنند.

مسدود کردن بازی «پابجی» کاری جزئی است که عده ای در حال بزرگ جلوه دادن آن هستند و آن را یک اقدام بزرگ جلوه می دهند؛ در حالی که نباید فراموش کنند که عواقب آن نیز گریبان شان را خواهد گرفت و باید جوابگو باشند.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *