خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه – مقاومت اسلامی

ولید معلم وزیر خارجه سوریه در سخنرانی اش در جلسه افتتاحیه ژنو ۲ به انتقاد از برخی رفتارها وسیاست ها پرداخت.

ولید معلم اظهار داشت: متاسفم که کنفرانس ژنو ۲ با حضور کسانی برگزار می شود که دستشان به خون ملت سوریه آلوده است، وهابیت، چهارپایانی در قالب انسان به سوریه فرستاده است. برخی از همسایه های سوریه در این بحران چون چاقو در بدن ملت سوریه بودند چگونه میتوان از بیگانگان انتظار داشت که درخواستها ملت ما را اجابت کند.

وی افزود: یک تروریست چچنی، سعودی و یا ترکیه ای چگونه می تواند درخواست ملت سوریه را جامه عمل بپوشاند در حالی که در کشور ما ، مردان روبروی فرزندانشان تحت عنوان انقلاب ، سر بریده می شوند. تحت عنوان انقلاب بزرگ، سازمانها منفجر و زنان حلال می شوند، نبش قبر می کنند، سرها قطع و مردم ذبح میشوند.

معلم به عنوان نمونه به جنایت منطقه “عدرا العمالیه” اشاره می کند و می گوید:

بله ای آقایانی که اغلب شما پدر هستید، چگونه کسی می تواند تصور کند که با شعار آزادی یک سری انسان نما ، پدری ترجیح دهد برای حمایت خانواده اش از شر این وحشی ها، خود زن و فرزندانش را پیشاپیش بکشد. این اتفاقی است که در عدرا افتاد، عدرایی که بیشتر شما از آن چیزی نشنیدید، بیگانگان آن را اشغال کردند، کشتند، سر بریدند، تجاوز و غارت کردند.

این همان اتفاقی است که در بسیاری مکانهای دیگر اتفاق افتاد و انگشت اتهام به سوی دولت سوریه نشانه رفت. هیچ وقت در اینچنین موقعیت دشواری در قبال ملت سوریه قرار نگرفته بودم ، حال نمی خواهم این فرصتی که نصیب من شده را از دست بدهم.

ولید معلم در پاسخ به بان کی مون که از او خواست که به سخنرانی خود پایان دهد، تأکید کرد: خود شما ۲۵ دقیقه سخنرانی کردید. من در سوریه زندگی می‌کنم و تو در نیویورک به سر می بری، بنابراین بگذار من اوضاع سوریه را شرح دهم.

بعد از چند دقیقه بان کی مون دوباره به معلم گفت: سخنرانی خود را تمام کنید و به قول خود عمل کنید. ولید المعلم در پاسخ اظهار داشت: سوری‌ها همیشه به وعده‌های خود عمل می‌کنند.

ولید معلم سپس خطاب به جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: هیچ کس در جهان حق ندارد خود را به عنوان سخنگوی سوری‌ها منصوب کند. آقای کری! هیچ کس حق ندارد مشروعیت رئیس جمهور یک کشور را زیر سئوال ببرد، تنها کسی که حق تعیین سرنوشت کشور سوریه را دارد، خود سوری‌ها هستند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در افتتاحیه نشست ژنو۲ ادعا کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دولت انتقالی آینده جایی ندارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *