واکنش «دریا» به انتقال دروس مکاتب به مساجد

انتقال دروس صنف های اول تا سوم مکاتب به مساجد بر اساس طرح تازه وزارت معارف، با واکنش های زیادی روبرو شده است و حتی هنرمندان نیز به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فرهاد دریا، آوازخوان مشهور و مطرح کشور امروز (۱۸قوس) در واکنش به این طرح، نامه سرگشاده ای به رئیس جمهور غنی نگاشته است.

وی در این نامه چند سوال را از رئیس جمهور پرسیده و نسبت به طرح تازه وزارت معارف ابراز نگرانی کرده است.

نامه سرگشاده‌ فرهاد دریا به رئیس جمهور غنی این چنین است:

جناب رئیس صاحب جمهور!

آن روز که چالش مرا برای اهدای خون به سربازان قهرمان افغانستان پذیرفتید، دانستم که به صداهای مردم بیرون از ارگ گوش دارید.

بزرگترین امید افغانستان برای برون ‌رفت از چالش‌ های مرگبار امروز، تعلیم و تربیه‌ کودکان است.

نگذارید بزرگترین امید برای رسیدن به فردای سالم را از این مردم بگیرند!

قرار فیصله‌ مقامات وزارت معارف و قانونگذاری ‌های «تویتیری» ایشان، کودکان صنوف اول تا سوم روستاهایی که مکتب در آنجا وجود ندارد، سه سال مکتب خود را باید در داخل مساجدی بخوانند که در آن روستاها، مکتبی وجود ندارد.

شما بهتر از همه می‌ دانید اکثریت روستاهایی که مکتب ندارند، تحت سُلطه‌ و اداره دشمنان نظام قرار دارند. به ‌تکرار ثابت شده که شماری از ملا ‌امامان اکثر مساجد روستاهای دور از تسلط دولت، از مدرسه‌ های مشکوک پاکستان فارغ و فرستاده می ‌شوند. اکثر آن شمار از مساجد نیز محل تجمع بزرگسالان افراطی و دست‌ ‌پرورده‌ آن سوی سرحد اند.

– چطور می ‌توان اطمینان حاصل کرد که در این سه سال، اطفال ما با روحیه مکتب‌ ستیزی علیه دانش و معرفت تربیه نمی ‌شوند؟

– چگونه می ‌توان مطمین بود که کودکان ما از این طریق، توسط گردانندگان مدرسه‌ های انتحاری‌ پرورِ پاکستان جذب و شست و شوی مغزی نمی ‌شوند؟

– چه تضمینی وجود دارد در مساجد روستاهایی که دولت در آنجا اختیار چندانی ندارد، از کودکان ما سو استفاده جنسی صورت نمی ‌گیرد؟

داکتر صاحب گرانمایه!

شما که امکانات کسب علم و دانش به درجات بلند آن را در بهترین مکان ‌های علمی جهان در اختیار داشتید، آیا آرزوی شما برای جگرگوشه‌ های افغانستان همین است؟ یقین دارم حاضر نیستید سرنوشت جگرگوشه‌ های مردم را به دست دشمن بسپارید!

آرزو داریم مهربان باشید؛ مهربانی، رهبران را می ‌زیبد و ما را انسان ‌تر می ‌کند. مهربانی کرده به خواست ۳۵ میلیون هموطن تان گوش بنهید و در این تصمیم، تجدید نظر کنید!

خالصانه

فرهاد دریا

پیش از این نیز شمار زیادی از مردم نسبت به حضور کودکان در مساجد بجای مکاتب، واکنش جدی نشان داده و آن را مغایر با پیشرفت در کشور می دانند.

ترس از تجاوزهای جنسی، رشد افکار هراس افگنانه و افراطی، دور شدن از مسایل عصری و آموزشی و برخی مسایل دیگر از نگرانی های مردم در این رابطه هستند.

بیشتر بخوانید…

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *