هشدار نسبت به شکست گفتگوهای صلح

خواست جنجالی طالبان مبنی بر اظهارات مذهبی و حکومت اسلامی، هشدارهای جدی مبنی بر شکست گفتگوهای صلح را به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “اچ آر مک ماستر”، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا، گفته است که گفتگوهای صلح به پشتیبانی امریکا در افغانستان به ناکامی خواهند انجامید.

وی در گفتگو با خبرگزاری “یو اس ای تودی” هشدار داده است که خطر حمله مشابه یازدهم سپتمبر بر امریکا بسیار بالا است.

بر اساس اظهارات مک ماستر، امریکا این مفکوره را ایجاد کرده است که طالبان می توانند شریک صلح باشند در حالی که در واقع آنان می‌خواهند خلافت اسلامی را در افغانستان تأسیس کنند و این خلافت اسلامی را به حیث اساسی برای توسعه شان به کار ببرند.

در عین حال سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در واکنش به پافشاری طالبان بر فقه منفی و مطرح کردن مسایل مذهبی از طالبان خواست تا فضای دوستی و وحدت را مخدوش نسازند.

وی اظهار داشت: “از جانب اهل تشیع افغانستان از گروه طالبان خواهش می ‌کنیم که اقدامی نکنند تا فضای دوستی و صمیمیت و وحدت و همگرایی موجود بین مردم افغانستان مخدوش شود.”

به گفته دانش، اگر هدف از مذاکرات این باشد که از آغاز بین مردم تفرقه ایجاد شود و دستاوردهای دولت و مردم زیر سوال قرار بگیرد، در این صورت این مذاکرات به نفع افغانستان منجر نخواهد شد.

این در حالی است که طالبان در مذاکرات بین الافغانی بر اینکه مبنای مباحث در مذاکرات صلح باید فقه حنفی باشد، تاکید کرده است.

این امر نشا‌ن‌دهنده آن است که این گروه مصمم است تا با ابزار مذهب و دین به هر مسئله‌ای در این مذاکرات وارد شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *