نظام سیاسی آینده در مذاکرات بین‌الافغانی بررسی می شود

رئیس شورای عالی مصالحه ملی در دوحه گفت که نظام سیاسی آینده افغانستان نیز در جریان مذاکرات بین الافغانی مورد بحث قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دکتور عبدالله عبدالله در نشست خبری مشترک امروز (۲۳سنبله) با محمد معصوم ستانکزی، رئیس هیئت مذاکره ‌کننده حکومت تاکید کرد که در همزمان با شروع مذاکرات، خشونت باید کاهش یابد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی اظهار داشت که «در یک مرحله وقتی که می ‌خواهیم در کشور زندگی کنیم، سوال‌ های اساسی مطرح میشود. اینکه چطور می ‌خواهیم باهم زندگی کنیم، در سایه چه رقم یک نظام؟ او (نظام سیاسی) حتما در جریان مذاکرات مطرح می شود.»

وی تاکید کرد که مذاکرات بدون جوانب خارجی در اتاق مذاکره انجام می شود و هیئت دولت افغانستان و گروه طالبان بر این موضوع توافق دارند.

از نظر عبدالله، بیانیه ملا عبدالغنی برادر، در روز افتتاحیه آشتی ‌جویانه بوده است.

به گفته وی، کاهش خشونت که منجر به آتش ‌بس بشردوستانه و سراسری شود، از خواست ‌های مردم افغانستان است و جامعه جهانی نیز از آن حمایت می ‌کند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی همچنین تاکید کرد که همزمان با آغاز مذاکرات بین الافغانی باید خشونت ها در کشور کاهش یابد.

در عین حال، معصوم ستانکزی، نیز گفت که روز گذشته نخستین جلسه رسمی میان هیئت‌ های مذاکره ‌کننده دولت و طالبان برگزار شده و دو طرف به یک سلسله تفاهم ‌های ابتدایی دست یافته‌ اند.

به گفته وی، در نشست بعدی روی برنامه های بعدی مذاکرات بحث می‌ شود.

بر اساس اظهارات رئیس هیئت گفتگو کننده افغانستان، این هیئت براساس رهنمود مردم افغانستان که در لویه ‌جرگه مشورتی صلح روی آن فیصله صورت گرفته است، عمل خواهد کرد.

گفتنی است که مذاکرات بین الافغانی روز گذشته و با حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا به صورت رسمی در دوحه آغاز شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *