مقام نظامی ایران: در حادثه هریرود هیچ اشتباهی از سوی ما رخ نداده است

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران (ناجا) در رابطه به حادثه غرق شدن شماری از شهروندان افغانستان در دریای هریرود تصریح کرد که هیچ مدرکی مبنی بر مقصر بودن مرزبانان ایرانی در این حادثه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سردار احمد علی گودرزی در گفتگوی ویژه با شبکه العالم گفته است که ثابت کردند هیچ اشتباهی از سوی مرزبانان ایران در این حادثه رخ نداده است.

وی اظهار داشت که در تاریخ ۱۲ ثور، تعدادی از مهاجرین افغانستانی قصد ورود به ایران را داشتند که آن‌ها به کشور خود عودت داده شد.

بر اساس معلومات گودرزی «در این روز دبی آب در هریرود ۱۰۳ متر مکعب در ثانیه بوده است و در عین حال چهار یا پنج جنازه در قسمت افغانستان پیدا شد که بر اساس پروتکل‌های مرزی سال ۱۳۳۵، اگر اتفاقی در حاشیه مرز ایران و افغانستان رخ داد، مرزبان کشور حادثه دیده موظف است صحنه را حفظ کند تا مرزبان کشور مقابل برای بررسی به منطقه حادثه مراجعت کند؛ اما متأسفانه بدون اینکه به ما اطلاع بدهند، صحنه را به هم زدند و جنازه‌ها را به هرات منتقل کردند و مدعی شدند که این افراد ضرب و شتم شدند که البته تحت هیچ شرایطی این موضوع ثابت نشد».

وی با اشاره به حضور گروه حقیقت یاب افغانستان در تاریخ ۲۰ ثور خاطرنشان ساخته است که با بررسی منطقه ادعایی که اعلام شده بود مرزبان‌های ایرانی مهاجرین افغانستانی را از دریا منتقل کردند، امتحان کردند و یک نفر در شرایطی که دبی آب بیش از دو برابر روز حادثه بود، به راحتی از رودخانه عبور کرد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که در همان روزها گزارش هایی موجود بود مبنی بر این که شماری از شهروندان کشور که برای کار به ایران می رفتند، توسط مرزبانان ایرانی مورد اذیت و آزار قرار گرفته، سپس به دریا انداخته شده که در نتیجه ۲۳ تن جان باختند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *