مراحل بعدی مذاکرات صلح در داخل افغانستان پیش‌ بُرده شود

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور با ارائه طرح تازه ای، خواستار پیش بردن مراحل باقیمانده مذاکرات صلح دوحه، در داخل کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حمدالله محب امروز (۲۲قوس) در حساب توئیتر خود نگاشته است که این طرح می تواند در هر نقطه ای از کشور تطبیق شود.

وی می گوید که دولت ترجیح خاصی در مورد مکان مذاکرات در داخل کشور ندارد و آماده است که در هر منطقه‌ ای که طالبان پیشنهاد کنند، به ‌شمول ساخت تأسیسات، آمادگی لازم را بگیرد و گفتگوها را پیش ببرد.

به گفته محب، با عملی شدن این اقدام، ساحه امنیتی ویژه و قابل اعتماد برای همه و زمینه نظارت و اعمال ملکیت برای مردم در روند صلح فراهم می ‌شود و مذاکره ‌کننده ‌گان از خواست‌ های مردم بهتر آگاه می ‌شوند و از مصارف اضافی جلوگیری خواهد شد.

مشاور امنیت ملی اظهار داشت که این مهم است که مراحل جاری مذاکرات در داخل کشور پیش برده شود تا بر اساس آن، به جای شرایط خارجی ‌ها با توجه به واقعیت جامعه افغان ‌ها، صلح دایمی و سراسری ایجاد شود.

وی آتشی های ایجاد شده در خارج از کشور را مغایر با منافع مردم دانسته و می گوید که صلح در بیرون از کشور، صلح‌ کننده ‌گان را از شرایط خارجی متاثر می ‌سازد و تجربه ‌ها نشان می‌ دهد که اینگونه آشتی منافع افغان‌ ها را تأمین نمی ‌کند.

با توجه به اینکه مذاکرات صلح بین دولت جمهوری افغانستان و طالبان نزدیک به سه ماه پیش در دوحه آغاز شد؛ نتایج لازم به دست نیامده و بعد از نزدیک به دو ماه، تنها بر طرزالعمل گفتگوها توافق شد.

طالبان تا حال واکنش رسمی به این پیشنهاد نشان نداده است.

این درحالی است که قرار شده تا مذاکرات نیز برای سه هفته متوقف شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *