عبدالله: مالکیت صلح از مردم است

رئیس شورای عالی مصالحه ملی می گوید که مالکیت اصلی صلح از مردم افغانستان است؛ اما صلح به معنی برگشت به گذشته نیست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دکتور عبدالله عبدالله در نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در ارگ ریاست جمهوری اظهار داشت که «رفتن به طرف صلح در یک فرصت بسیار تاریخی و حساس، بیشتر از هر وقت دیگر به اتحاد سیاسی نیاز دارد.»

وی تاکید کرد که مالکیت پروسه‌ صلح از مردم است و تمام تلاش برای مشارکت تمام اقشار مردم انجام خواهد شد داد تا خواست ‌های آنها به درستی در نظر گرفته شود.

عبدالله می گوید: «اراده‌ سیاسی برای ختم جنگ به وجود آمده است. بناً از تمام مردم افغانستان حتا از آنهایی که در مناطق تحت کنترول طالبان زندگی می‌ کنند، می ‌خواهیم که نقش کلیدی شان را در راستای تحقق صلح بازی کنند».

رئیس شورای عالی مصالحه ملی تصریح کرد که صلح به معنای رفتن به گذشته نیست؛ خشونت ‌ها مانع اصلی رسیدن به صلح است و باعث نا امیدی مردم افغانستان شده است.

وی معتقد است که با ذهنیت و عملکرد همه ‌شمول می توان وحدت را در جمهوری اسلامی افغانستان تأمین کرد؛ زیرا مردم افغانستان اراده‌ و نیت شانرا درباره‌ صلح ثابت کرده‌ اند.

به باور عبدالله؛ کوشش شان این خواهد بود که مجمع عمومی و شورای عالی مصالحه‌ ملی تا حد ممکن، تمثیل اجماع ملی مردم افغانستان را داشته باشد.

وی گفت: «امروز همه‌ مردم افغانستان خواستار آتش ‌بس سراسری و از بین رفتن دشمنی استند؛ اما با قربانی ‌های که جنگ از مردم افغانستان می ‌گیرد، شکی نیست که تشویش‌ های خود را هم دارند. ما باید به توافق برسیم که نقشه‌ راه ما برای رسیدن به صلح چیست؟ تا چه حد حاضر به قربانی استیم و حاضر به این است که با روحیه همدیگر پذیری به خواست مردم افغانستان که رسیدن به صلح است پاسخ مثبت بدهیم.»

رئیس شورای عالی مصالحه ملی اطمینان داد که در پروسه‌ صلح هدف شخصی را در نظر نگرفته و هرچه در توان دارد را برای رسیدن به این هدف بزرگ دریغ نخواهد کرد.

عبدالله معتقد است که به صلح نباید نگاه منفعت طلبانه داشت و در ادامه جنگ بقای هیچ ‌کس تضمین نمی‌ شود و فقط نابودی افغانستان را در پی خواهد داشت.

گفتنی است که نشست های بعدی شورای عالی مصالحه ملی در قصر سپیدار و با ریاست دکتور عبدالله برگزار می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *