سقوط بیش از ده روستا و مسدود شدن راه شش ولسوالی بغلان

بیش از ده روستا در ولسوالی های نهرین و بُرکه ولایت بغلان به تصرف طالبان درآمده و راه های مواصلاتی این ولسوالی ها بروی رفت و آمد نظامیان و افراد حکومتی مسدود شد.

باشندگان این ولسوالی های می ‌گویند، افراد طالبان در کنار سرک ها حضور دارند و به هدف شناسایی افراد نظامی و حکومتی موترها را تلاشی می ‌کنند.

به گفته مردم، راه مواصلاتی ولسوالی بُرکه در چندین قسمت از سوی طالبان ماین گذاری شده است که دو روز پیش در نتیجه انفجار ماین، یک موتر باربری تخریب و راننده آن زخمی گردید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این بخش ها روز جمعه گذشته به دنبال حملات همزمان طالبان سقوط کرد و از چهار روز بدینسو طالبان کنترول این راه ها را بدست دارد.

مردمان محل می‌ گویند، گروه طالبان شمار زیادی از خانواده های این روستاها را از خانه های شان بیرون کرده و به هدف مقابله با حملات احتمالی نیروهای امنیتی از خانه های مردم سنگر ساخته اند.

روستای چَپَه که حدود یکهزار خانواده در آن زندگی می‌ کند، در ولسوالی بُرکه و روستاهای اره ‌کش، کهنه، گاوی، خواجه احمد و حافظ‌ بچه در ولسوالی نهرین از بخش های هاستند که طالبان در آن سنگر گرفته اند.

مسوولان حکومتی این ولسوالی ها از بدتر شدن وضعیت امنیتی ابراز نگرانی کرده و می ‌گویند، در صورت عدم راه اندازی عملیات زود هنگام، احتمال پیشروی طالبان وجود دارد.

منابع حکومتی در هر دو ولسوالی در صحبت با خبرگزاری خاورمیانه می ‌گویند که انتظار رسیدن نیروهای اردو از مرکز ولایت را می ‌کشند تا عملیات سرکوب طالبان را آغاز نمایند.

فضل الدین مرادی ولسوال نهرین گفت: «سنگرگیری طالبان در خانه های مردم سبب آواره شدن خانواده های زیادی شده است و همچنان راه مواصلاتی شش ولسوالی با تهدیدات جدی امنیتی روبرو شده است».

در عین حال، محمد علی ابراهیمی، فرمانده پولیس ولسوالی بُرکه می‌ گوید که منتظر هدایت از مرکز هستند تا عملیات سرکوب طالبان را آغاز نمایند.

از سویی هم نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی نهرین از عدم توجه حکومت در قبال تجهیز آنان در برابر طالبان انتقاد می ‌کنند.

به گفته آنان، اگر حکومت اقدام به تجهیز نیروهای خیزش مردمی نماید، می‌ توانند طالبان را از این بخش ها برانند و سرکوب نمایند.

همچنان باشندگان ولسوالی نهرین از عملیات کوتاه مدت نیروهای اردو و پولیس که به رهبری معاون والی بغلان و فرمانده پولیس این ولایت در منطقه اره کش این ولسوالی راه اندازی شده بود، انتقاد می ‌نمایند.

به گفته آنها، در عملیات روز گذشته، طالبان با دادن تلفات از این روستا عقب نشینی کرده بودند که پس از بیرون شدن نیروهای اردو از منطقه، گروه طالبان دوباره به این بخش ها برگشتند.

اما فرمانده پولیس بغلان می ‌گوید، این عملیات به هدف تصفیه و تلاشی روستاهای آسیب پذیر نهرین راه اندازی شده بود که در نتیجه نزدیک به ۲۰ جنگجوی طالب کشته شده و زخمی شده است.

ویس صمیمی به خبرگزاری خاورمیانه گفت که در عملیات روز گذشته، ۹ روستا تصفیه و تلاشی گردید.

او افزود: «دشمن در آنجا تلفات دید، خوشبختانه که از نیروهای امنیتی تلفات نداشتیم. قبلا هم ما در آن قریجات بیز و پوسته نداشتیم صرف هدف ما این بود که برویم تلاشی کنیم و تصفیه کنیم و دشمن را ضربه بزنیم و دوباره بیرون شویم. پلان نداشتیم که آنجا بیز و پوسته گذاری کنیم. این عملیات ما دوامدار است.»

صمیمی همچنان از آغاز عملیات زودهنگام در ولسوالی بُرکه نیز خبر می‌دهد.

قابل یاد آوریست که در چهار روز گذشته در پی درگیری ها، دو فرد ملکی جان باخته و شماری از خانه های مردم آسیب دیده اند.

بابر بیگانه – بغلان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *