رئیس جمهور غنی: توافق امریکا با طالبان، توافق افغانستان با طالبان نیست

رئیس جمهور در سخنرانی درباره اعمار صلح اظهار داشت که توافق امریکا با طالبان به معنی توافق افغانستان با طالبان نیست و صلحی نیاز داریم که ختم ناامنی های ۴۰ ساله را بر دوش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، در بخش دوم سخنرانی اش در مورد «اعمار صلح» شام امروز اظهار داشت که صلح دوامدار باید از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد که صلحی باید تامین شود که ناامنی های ۴۰ سال اخیر را به دوش بکشد و در شرایط فعلی چون صلح نیامده، نمی توان خدمات را متوقف ساخت.

وی با اشاره به توافقنامه و پیمان های مشترک با امریکا و جامعه جهانی تصریح کرد که جامعه بین المللی هیچ وقت «امارات» را قبول نکرده و به هیچ وجه خواستار احیای آن نیست.

به عقیده وی، هر اتفاقی از جمله حضور و یا کاهش نیروهای خارجی در افغانستان زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل انجام شده و در آن نام «جمهوری اسلامی افغانستان» ذکر شده است.

رئیس جمهور غنی تصریح کرد که موافقه امریکا با طالبان موافقه افغانستان با طالبان نیست و از جانب حکومت تنها گفته شده که «اذهان» می کنیم، نقطه کلیدی؛ پیمان مشترک است.

آقای غنی خاطرنشان ساخت که مردم نباید از سوی حکومت مایوس شوند و پیام های متفاوت به آنها داده شود و همکاران بین المللی باید به صورت واضح بررسی شوند.

وی گفت: «از نگاه ضعف و زاری با همکاران بین المللی وارد نمی شویم و انحصار قدرت باید در دست خود افغانها باشد.»

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز دور دوم گفتگوهای صلح، دستاورد مشخصی به وجود نیامده و زمزمه هایی از حکومت «موقت» نیز در محافل سیاسی وجود دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *