دپلوماسی منع پرواز و نشست هواپیماهای سیاسیون تا کجا خواهد رفت؟

رحمت الله نبیل رییس پیشن ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان و عضو رهبر سازمان سیاسی «محور مردم افغانستان» یکی از منتقدین این حکومت است و بارها بر علیه این حکومت حرف زده و گاهی هم اسناد ارایه کرده است.

در تازه ترین مورد وقتی‌که رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی افغانستان به آمریکا بخاطر دیدار با فامیل خود می‌رود حکمی مبنی بر ممنوع الخروج بودن نبیل صادر می‌شود و این حکم تا وقتی پنهان می‌ماند که رسانه‌ها جسته و گریخته به این موضوع می‌پردازند.

همچنان این دپلوماسی از سوی حکومت بارها بر سیاسیون تطبیق شده است، اول جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور را اجازه نشست ندارد و دیگر این‌که در نشست قندهار به هواپیمای عامل استاد عطا و دیگر مهمان نشست قندهار اجازه پرواز داده نشد.

یک روز بعد از نشر گزارش‌های رسانه‌ای، حزب محور مردم افغانستان اعلامیه صادر می‌کند و در اعلامیه می‌گویند که « انجنیر رحمت الله نبیل عضو شورای رهبری محور مردم افغانستان و رییس عمومی سابق امنیت ملی کشور بر اساس یک حکم حکومت افغانستان ممنوع الخروج اعلام گردید. این حکم زمانی صادر شد که وی در سفر خارج از کشور به سر می برد. انجنیر نبیل به زودی به کشور بر می گردد تا به مبارزه سیاسی خود جهت تحقق قانونیت و‌مشروعیت با قاطعیت بیشتر ادامه دهد.»

در ادامه این اعلامیه نوشته شده است که «  تصمیم سیاسی راس حکومت وحدت ملی در باره ممنوع الخروج اعلام کردن رییس پیشین امنیت ملی کشور، گام دیگری است در راستای نقض حقوق و آزادی های اساسی یک شهروند کشور که هیچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد. این تصمیم در پی افشاگری های نبیل در رابطه با اسناد مداخله سازمان استخباراتى پاکستان در امور افغانستان در سال های گذشته و همچنان افشا ساختن فعالیت های سیستماتیک و نظام مند رهبری حکومت کنونی در جریان انتخابات ریاست جمهوری گذشته صورت می‌گیرد. »

در همین حال یک منبع نزدیک به رحمت الله نبیل به خبرگزاری خاورمیانه گفت است، وقتی که حکمممنوع‌الخروج بود صادر شد که نبیل در کشور نبود. بخاطر ای‌که مسخره نشوند، حکم را پس گرفتند.

در ادامه این منبع  کفت که تمام قصه ممنوع‌الخروج شدن نبیل، درست زمانی شروع شد که نبیل، پستی درمورد موضع‌گیری‌اش مبنی بر این‌که معصوم ستانکزی رییس امنیت ملی خواستارمحدود شدن فعالیت‌های سیاسی حزب محور مردم شده بود، شروع شد.

در این مورد نبیل هم در صفحه فیسبک خود چند ماه پیش نوشته بود که در هفته اول ماه میزان سال جاری، رییس عمومى امنیت‌ملی افغانستان از طریق یکی از روسای ادارات امنیت‌ملی، برایم پیام فرستاد که” فعالیت‌های محور مردم افغانستان را کاهش دهید در غیر به خاطر افشاسازی اسناد پیرامون سازمان استخباراتی پاکستان ( آی، اس،ای) که سال پار از طریق رسانه‌ها توسط شما، صورت گرفت. برای‌تان دوسیه‌سازی می‌کنیم” این حرف را آقای استانکزی در حالی مطرح می‌کند که محور مردم افغانستان به عنوان یک اپوزسیون برای بازگشت به مشروعیت و قانونیت مبارزه می‌کند و در چارچوب قانون، مبارزه خود را انجام می‌دهد.

این منبع همچنان گفت که پست درمورد نشست کندهار و افشای تقلبات انتخاباتی، همه حکومت را وا داشت تا قضیه ممنوع‌الخروج را مطرح کنند و این کار در حالی صورت گرفت ‌که وی در افغانستان نبود.

در اخیر منبع گفت که قرار است نبیل تا یک هفته دیگر به کشور برگردد.

همچنان مکتوب‌های تازه که به رسانه‌ها درز کرده است که نشان میدهد، وزارت داخله افغانستان در (۱دلو) بهمن به پلیس مرزی افغانستان اطلاع داده که ممنوع الخروجی آقای نبیل از طرف دادستانی لغو شده‌ است.

همچنان در مکتوب دادستانی کل آمده است که براساس مکتوب که بتاریخ ۱۶ جدی به وزارت داخله داده شده، آقای نبیل ممنوع‌الخروج اعلام گردیده بود، ولی “در مقطع کنونی بررسی قضیه ایجاب می‌نماید تا ممنوع‌‌الخروجی موصوف رفع گردد.”

سیاست منع پرواز و نشست هواپیمای‌های سیاسیون در کشور به یک امر معمول تبدیل شده است، جنرال دوستم تقریباً ۱۰ ماه می‌شود که در تبعید به سر می‌برد و هواپیمای عطا محمد نور را به قول خود شان حکومت اجازه پرواز نداد و حال هم قضیه رحمت الله نبیل که وقتی در افغانستان نبود ممنوع الدخول شده بود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *