دفن «دموکراسی» در «مهد» دموکراسی

امریکا از جمله سردمداران دموکراسی در جهان است و با این شعار بر بسیاری از کشورهای تاخته است.

بر اساس قانون در این کشور، مردم و باشندگان آن آزادی های بیشتری دارند و از آن بر دیگر کشورها فخرفروشی می کنند.

اما این کشور حالا گرفتار معضلی شده که دموکراسی را در آن زیر سوال برده است.

در اواخر سال گذشته میلادی، انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار شد و بعد ازچند روز، «جوبایدن» به عنوان برنده انتخابات معرفی شد و دونالد ترامپ بعد از یک دوره، خود را از کرسی قدرت دور می دید.

از همان ابتدای اعلام نتایج، ترامپ و هم دسته هایش به مخالفت بر انتخابات برخاسته و آن را مورد قبول نداستند؛ اما نهادهای مرتبط به انتخابات، رای به پیروزی بایدن دادند.

گویا این انتخابات، راهی بود برای زیر سوال رفتن دموکراسی در «مهد» دموکراسی.

دسته های طرفدار ترامپ بارها بر علیه انتخاباتی که همیشه از آن به عنوان بهترین انتخابات یاد می شد، برخاسته و در بخش هایی از کشور آشوب کردند.

اوج این ناآرامی ها و آشوب ها روز گذشته در نزدیکی و داخل ساختمان کانگره امریکا رخداد، جایی که قرار بود که نتیجه نهایی انتخابات از سوی کانگره اعلام شود.

هواداران ترامپ در نزدیکی ساختمان کانگره جمع آمده و بدون توجه به نیروهای امنیتی، وارد تعمیر شده و دست به تخریب و آشوب زدند.

نیروهای امنیتی، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس را به مکان امن انتقال دادند و هواداران ترامپ به هرچیزی که رسیدند، تخریب کرده و آتش سوزی به راه انداختند.

همزمان با آن، توئیتر حساب کاربری دونالد ترامپ را به صورت موقت مسدود کرد.

همه این موارد نشان می دهد که شعار دموکراسی در امریکا تنها در حد شعار بوده و عمل کردن به آن تنها باید در دیگر کشورهایی که مورد انتقاد واشنگتن هستند، صورت گیرد.

اگر این موارد در دیگر کشورها رخ می داد، اولین کشوری که آن را نکوهش می کرد، امریکا بود؛ اما حالا باید دید که سردمداران دموکراسی چطور می خواهند این «افتضاح» را پاک کنند و برای آن چه دلیلی دارند؟

مگر نه که دموکراسی یعنی احترام به حق و تصمیم مردم؛ چرا به تصمیم مردم برای انتخابات احترام گذاشته نشد؛ آیا قدرت طلبی در مهد دموکراسی بیشتر است؟

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *