جنگِ هلمند از سوی پاکستان مدیریت می شود؟

در حالی که گفتگوهای صلح بین هیئت جمهوری افغانستان و طالبان در قطر نزدیک به یک ماه می شود آغاز شده و بعد از مدتی وقفه، شب گذشته سومین نشست عمومی نیز برگزار شد؛ هلمند شاهد خونین ترین روزهایش است.

در پنج روز اخیر، حملات شدید طالبان در بخش هایی از ولایت هلمند از جمله شهرلشکرگاه جریان دارد و نیروهای امریکایی نیز به حمایت نیروهای امنیتی کشور آمده اند.

این حملات باعث شده تا شمار زیادی از باشندگان این ولایت خانه هایشان را ترک کرده و به بخش های امن پناه ببرند.

بر اساس اعلام نهادهای امنیتی در نبرد هلمند، شماری از شهروندان پاکستانی که در قالب طالبان به این ولایت حمله کرده بودند نیز کشته و زخمی شدند.

آیا همزمان با گفتگوهای صلح، جنگ هلمند از سوی پاکستانی ها رهبری می شود؟

در این رابطه احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که این جنگ از سوی شماری از طالبان ناراضی از گفتگوهای قطر، آی اس آی پاکستان، داعش و برخی از گروه های کوچک دیگر راه اندازی شده است.

به گفته وی، ابراهیم صدر، ملا عبدالقیوم ذاکر و ملا نعیم بریس در کنار شماری از رهبران داعش و شبکه آی اس آی در هلمند می جنگند و هیچ رضایتی نسبت به گفتگوهای قطر ندارند.

سعیدی اظهار داشت که این افراد یک حلقه ای ایجاد کرده و انشعاب عمیق و فراگیر در بین گروه طالبان، آنها را به دو گروه موافق و مخالف با موافقت نامه امضا شده با امریکا تقسیم کرده است.

وی اظهار داشت؛ مقامات امریکایی از جمله زلمی خلیلزاد، پاکستان و هیئت مذاکره کننده طالبان در دوحه از این مسئله آگاه و سخت نگران اند؛ اما بخاطری که این مسئله میان مردم و سایر گروه های طالبان در میدان های نبرد تاثیر منفی زیادی نداشته باشد، در تلاش اند تا این انشعاب را مخفی نگهداشته و مدیریت کنند.

از نگاه سعیدی، علت اساسی این است طالبانی که در پاکستان و افغانستان بخصوص در میدان های جنگ اند بر قابلیت پیروزی توافقنامه دوحه که بین خلیلزاد و طالبان امضا شده تردید دارند و تعداد زیادی از جنگجویان طالبان که در داخل می جنگند؛ طالبان قطر را مزدوران امریکا می دانند.

این کارشناس علت اصلی انشعاب و دو دستگی بین طالبان را بی خبر نگه داشتن اکثریت گروه طالبان از جزئیات کامل توافقنامه بین خلیلزاد و ملا برادر می داند و این دو دستگی باعث گردیده تا جنگ با شدت ادامه یابد و تعهدی را که طالبان بخاطر قطع رابطه با گروه داعش و القاعده به مقامات امریکایی داده بودند عملی نگردد.

وی اما تاکید دارد که پاکستان در نبرد هلمند نقش دارد چون خلیلزاد گفته بود که اگر گفتگوها شکست بخورد، قدرت به طالبان واگذار می شود و حالا پاکستان به نحوی مداخله می کند که حکومت مطابق میل آنها در افغانستان ایجاد شود.

در عین حال، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در واکنش به حملات طالبان در هلمند و بیجا شدن شماری از خانواده ها گفته است که «نفرین بر طالب و جنگ پوچ او.»

وی در صفحه فیس بوک خود نگاشت: «برای هموطنان مظلوم ما که از اثر خشونت – ظلم و وحشت طالبان خانه های خود را ترک کرده و به لشکرگاه پناه آورده اند کمک خواهد شد».

به گفته صالح، مقدمات و آماده گی کمک رسانی از همان لحظات اول آغاز گردیده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *