توافق جدید بر سر آتش بس در «قره ‌باغ»

ارمنستان اعلام کرده است که با رهبران روسیه و آذربایجان بر سر پایان جنگ در منطقه «قره ‌باغ» به توافق رسیده است.

به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری خاورمیانه، «نیکول پاشینیان»، نخست ‌وزیر ارمنستان در بیانیه ‌ای اعلام کرد که با رهبران روسیه و آذربایجان برای دور جدید آتش بس به توافق رسیده است.

در بیانیه آمده است که توافقنامه ‌ای در این رابطه با روسیه و آذربایجان امضا شده است و تصمیم خیلی خیلی سختی برای نخست وزیر و مردم ارمنستان است.

وی اظهار داشت که «این تصمیم را بر اساس بررسی و تحلیل عمیق وضاع نظامی و ارزیابی‌ اشخاصی که آن را بهتر متوجه می ‌شوند، اتخاذ کردم».

نخست وزیر ارمنستان معتقد است که تصمیم به توقف جنگ و آتش بس در قره باغ برای خودش و مردم کشورش بسیار دردناک است.

کاخ کرملین نیز اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین، الهام علی ‌اف و پاشینیان بیانیه ‌ای مشترک درباره آتش بس در منطقه قره باغ امضا کرده اند.

به گفته رئیس جمهور روسیه، نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌ باغ کوهستانی مستقر خواهند شد و آتش‌ بس جدید، شرایط لازم برای حل بلندمدت بحران قره‌ باغ را فراهم خواهد آورد.

بر اساس اظهارات پوتین، آتش بس جدید از بامداد امروز (۲۰عقرب) اجرایی می شود که بر اساس آن، همه عملیات نظامی در قره باغ متوقف می‌ شود و کنترول ولایت «آغدام» تا بیستم نوامبر امسال به جمهوری آذربایجان بازگردانده خواهد شد.

از زمان آغاز درگیری‌ های تازه در قره باغ، سه توافقنامه برای توقف جنگ در این منطقه حاصل شده؛ اما همه آنها در میان اتهام ‌زنی ‌های متقابل دو طرف درگیر به نقض آتش بس، با شکست مواجه شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *