تعصبات قومی و مذهبی، خطرناکتر از سرطان است

شماری از علما و اعضای برجسته شورای اخوت اسلامی افغانستان نسبت به تفرقه افگنی های اخیر از سوی برخی از رهبران جهادی واکنش نشان داده و این رویکرد را خطرناکتر از غده سرطانی می دانند.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در روزهای اخیر به ویژه مصاحبه تازه گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به امامت، مرجعیت و امام زمان (عج) بی احترامی و هتک حرمت شد.
در واکنش به این اظهارات، مولوی عبدالرووف توانا، از اعضای برجسته شورای اخوت اسلامی و رئیس کانون علمی فرهنگی شهید استاد عبدالقادر توانا می گوید :«خطرات دامن زدن به تعصبات قومی، سمتی و مذهبی بدتر از غده سرطانی است».
به گفته وی، در شرایط حساس و شکننده فعلی کشور اقدامات اختلاف افگن و بنیان سوز می تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد و بر این اساس؛ «از هر رسانه، منبر و قلمی که صدای اختلاف بلند شود آن صدا، صدای «شیطان» است».
وی در اعلامیه ای گفته است که افغانستان سرزمین تمام مردم آن است و اقوام باهم برادر آن اعم از پشتون، تاجیک، ازبک، هزاره، ترکمن، عرب، بلوچ، ایماق، گجر و… حق زندگی در آن دارند.
به باور مولوی توانا، «یقینا اگر افغانستان از یک قوم و زبان خاص تشکیل میگردید و از تنوع قومی، زیبایی و ظرافت کنونی برخوردار نمی بود، آن زمان نمی توانستم آنرا گلستان گفت، عظمت و شادابی اقوام در جنب هم در برادر و برابر بودن است.»
وی از رهبران و بزرگان تمام اقوام خواست تا با توجه و اهتمام خاص به همه اقوام، نه یک قوم و زبان خاص، به همه احترام بگذارند و در محور منافع و مصالح علیای کشور صحبت کنند.
رئیس کانون عملی فرهنگی شهید استاد عبدالقادر توانا از رهبران حکومت نیز می خواهد که از دامن زدن به مسایل قومی، سمتی و مذهبی اجتناب نموده و برای شکوفایی و آبادی میهن متحد شوند.
به باور وی، دامن زدن به مسایل زبانی و مذهبی شرعا حرام و خیانت ملی شمرده می شود.
این عالم دین از مردم خواست تا با درک حقایق به کسی اجازه ندهند تا با مطرح ساختن مسایل زبانی، قوی و مذهبی بجای گل در این بوستان بذر خار بپاشند و جنگ زبانی و مذهبی را بر کشور مجروح و مردم دردمند تحمیل کنند.
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که طالبان مسلح نیز در گفتگوهای صلح در قطر مسایل مذهبی را مطرح کرده و بر آن برخلاف قانون اساسی کشور تاکید کردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *