ترامپ زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را مشخص کرد

پیش از این اعلام شده بود که نزدیک به 4 یا 5 هزار نیروی امریکایی در افغانستان باقی می ماند.

رئیس جمهور امریکا اعلام کرده است که بخش باقیمانده از نیروهای امریکایی باید تا اوایل سال آینده میلادی افغانستان را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود نگاشته است که شمار معدود باقیمانده از زنان و مردان شجاع امریکا که در افغانستان خدمت کردند؛ باید تا «کریسمس» از این کشور بیرون شوند.

رئیس جمهور امریکا این اظهارات را پیش از آغاز مناظره «مایک پنس»، معاون انتخاباتی اش با «کامالا هریس»، معاون جو بایدن بیان کرده است؛ اما معلومات و جزئیات بیشتر نداده است.

پیش از این وزارت دفاع امریکا اعلام کرده بود که تا ماه می ۲۰۲۱ نیروهای این کشور در افغانستان را به صفر می ‌رساند.

وزارت دفاع امریکا ماه گذشته به کانگره اعلام کرده بود که قصد دارد تا پایان نوامبر امسال، تعداد سربازان مستقر در افغانستان را به ۴ تا ۵ هزار کاهش دهد.

تا پیش از توئیت تازه رئیس جمهور ترامپ، هیچ برنامه مشخصی برای کاهش و یا خروج نیروهای امریکایی اعلام نشده بود.

امریکا در طولانی ‌ترین عملیات نظامی در تاریخ اش، ۱۹ سال پیش به افغانستان آمده بود و حالا با قبول شکست، با طالبان که برای نابودی اش آمده بود، توافقنامه صلح امضا کرد.

بر اساس این توافقنامه، امریکا باید نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

بعد از این توافقنامه، حملات طالبان بر نیروهای خارجی به صفر رسید؛ اما برخلاف آن، حمله بر قرارگاه ها و پوسته های امنیتی و حملات انفجاری و انتحاری بر نیروهای امنیتی که بیشتر تلفات غیرنظامی داشت، به گونه چشمگیر افزایش یافت.

در حال حاضر، گفتگوهای صلح بین هیئت جمهوری افغانستان و طالبان در قطر جریان دارد؛ هرچند که بعد از گذشت سه هفته، هیچ نتیجه ای به دنبال نداشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *