اشتباهات دولت و پالیسی خارجی ها، فرصت را از افغانستان گرفت

جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به مراسم تحلیف و آغاز به کار جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا، میگوید که اشتباهات دولت و پالیسی خارجی ها، فرصت استثنایی را از افغانستان گرفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جو بایدن، شب گذشته به عنوان رئیس جمهور جدید امریکا سوگند وفاداری یاد کرده و رسما آغاز به کرد.

جمعیت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه ای، برگزاری مراسم تحلیف و آغاز به کار وی را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، به مردم این کشور تبریک گفت.

متن اعلامیه به این شرح است:

پیروزی آقای بایدن، در حقیقت پیروزی کثرتگرایی، تساهل و مسئولیت پذیری جهانی بود.

حدود چهار دهه است که امریکا مردم افغانستان را در نبرد با دو شرارت (کمونیزم و تروریزم) کمک و یاری رسانیده و طی دو دهه اخیر، این کشور با دادن قربانی، در کنار مردم افغانستان، عملا مشغول نبرد علیه تروریزم در این کشور بوده است. ایالات متحده امریکا همچنان در این دو‌ دهه، در بخش های مختلف، از جمله در راستای شکل گیری و قوام مردم سالاری و اعمار و بازسازی افغانستان مردم ما را همکاری کرده است.

هرچند در این مدت، جامعه ما دست آوردهای خوبی در زمینهٔ ارزش های مردم سالاری و تأمین حقوق شهروندی داشته است، اما متأسفانه به دلیل اشتباهات و خطاهای رهبری دولت افغانستان طی این دو‌دهه و همچنان اشتباهات در پالیسی های دوستان بین المللی افغانستان، از فرصت استثنایی و غیر قابل تکرار حضور جهانی در افغانستان، استفاده بهینه نشد و مردم سالاری نوپای ما و دست آوردهای گرانبهای این دو دهه همچنان با تهدیدهایی جدی روبرو اند.
جمعیت اسلامی افغانستان باور راسخ دارد که قوام دیموکراسی و استحکام ریشه های آن در باور و رفتار جمعی هر جامعه ای، تنها با تلاش و مبارزه ملی مردم آن کشور میسر است، اما در جهان به هم پیوسته امروزی، هیچ کشور و ملتی از همکاری متقابل دیگران بی نیاز نیست و هر تصمیم درست و یا اشتباهی در یک گوشه جهان، می تواند بر وضعیت دیگر ملت ها اثر مثبت و یا منفی بگذارد.

از همین رو، در شرایطی که هم ایالات متحده امریکا و هم مردم افغانستان، خواهان پیداکردن راه حل مسالمت آمیز برای پایان جنگ تحمیلی در این کشور اند، جمعیت اسلامی افغانستان باور دارد که رهبری جدید ایالات متحده امریکا به ویژه شخص آقای بایدن که شناخت خوبی از افغانستان و پیچیدگی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این کشور دارد، در پرتو توافقات استراتژیک دو کشور و تجربه نحوهٔ حکومتداری در دو دههٔ اخیر افغانستان، در راستای منافع مشروع دو ملت به گونه ای سیاست گذاری و تصمیم خواهد گرفت که مردم افغانستان را در راستای استحکام ارزش هایی چون مردم سالاری، کثرتگرایی و تنوع در همه عرصه ها، آزادی بیان، تساهل و‌ تسامح در جامعه کمک نماید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *