کاهش چشمگیر رشد اقتصادی افغانستان در سال میلادی

کاهش چشمگیر رشد اقتصادی در افغانستان

بانک جهانی پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی افغانستان بعد از شیوع کرونا با کاهش چشمگیری روبرو شده در سال روان میلادی بیش از ۵.۵ تا ۷.۴درصد کاهش می یابد.

به گزارش بخش اقتصاد خبرگزاری خاورمیانه، افزایش فقر و کاهش شدید عواید حکومت بعد از شیوع کرونا، از جمله موارد مهم کاهش رشد اقتصادی افغانستان از نگاه بانک جهانی است.

در گزارش سالانه این نهاد آمده است که کرونا تاثیرات زیادی بر اقتصاد افغانستان و مردم آن گذاشته است.

بانک جهانی هشدار داده است که با وجود کاهش عواید، بلند رفتن قیمت مواد اولیه و خوراکی، باعث خواهد شد تا میزان نفوس زیر خط فقر در افغانستان از ۵۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۷۲ درصد افزایش بیابد.

بر اساس یافته های بانک جهان، اداره های زیربط دولتی نتوانسته اند منابع مالی را برای حفظ و سلامت مردم به راه اندازد و از سوی دیگر مردم با مشکل عمده امرار معاش روبرو شده اند.

این در حالی است که پیش از شیوع کرونا و مسایل مربوط به آن، بانک جهانی پیش بینی کرده بود که رشد اقتصادی افغانستان از ۲.۹ درصد در ۲۰۱۹ میلادی به ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.

از سویی هم، بانک جهانی می گوید که پس از رفع خشکسالی سال ۲۰۱۸ میلادی، کشت و تولید محصولات زراعتی در افغانستان افزایش یافت؛ اما کاهش تولیدات صنعتی، تقاضا برای خدمات، عواید، کسر تجارت و تقلیل وضع مالیات بر نظام مالی افغانستان فشار شدید آورده است.

پیش بینی بانک جهانی از افزایش فقر در افغانستان در حالی نشر می شود که تا هنوز سرنوشت کمک های صورت گرفته برای مقابله با کرونا و از همه مهمتر ادعای قاچاق دستگاه های تنفس مصنوعی به پاکستان و حیف و میل شدن مبلغ هنفگتی در توزیع نان کمکی برای مردم معلوم نیست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *