نقش عربستان در سقوط بی سابقه ارزش پول آذربایجان

10612544_599273736848222_4985079138251256978_nعارف محمداف، کارمند سابق وزارت خارجه آذربایجان در مصاحبه ای با بی.بی.سی فاش ساخت که رویکرد های سیاسی و اقتصادی عربستان در تعامل با آذربایجان سبب وارد شدن آسیب جدی به این کشور و سقوط ارزش پول این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری خاومیانه: پایگاه خبری آذری”Sizinyol” به نقل از بی بی سی، عارف محمد اف کارمند سابق وزارت خارجه آذربایجان که به اروپا پناهنده شده است در این مصاحبه افزود: سفر الهام علی‌اف به عربستان در تابستان گذشته به منظور چانه‌زنی برای مهار کاهش قیمت نفت با مقامات عربستان بود. اقتصاد آذربایجان به شدت از کاهش قیمت نفت آسیب‌پذیر است. افزایش هزینه‌ بازی‌های اروپایی فشار زیادی به بودجه دولت آذربایجان وارد نمود.

وی در ادامه گفت: عربستان در این سفر به الهام علی‌اف تعهد داد تا در قبال ایجاد فضای فرهنگی برای فعالیت وهابی‌های تکفیری ایجاد محدودیت برای شیعان و ایران در آذربایجان، کمک‌های بلاعوض و سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای جبران خسارت وارده داشته باشد تا بخشی از تبعات کاهش قیمت نفت در آذربایجان مهار شود.

بر اساس این گزارش، این در حالی است که چند ماه قبل ورشکستگی اقتصاد آذربایجان منجر به کاهش ۲۰ درصدی ارزش منات در برابر دالر شد که علی‌اف طی مصاحبه ای تلویزیونی آن را تکذیب نمود.

الهام علی‌اف بعداز یکسال به اشتباه راهبردی خود اذعان نموده و با برکناری الدار محمود اف که با حمایت عربستان در صدد کودتا علیه الهام و اعلام جنگ به روسیه با تسلیح گروههای تکفیری در قفقاز شمالی بود پی‌برد.

همچنین حوادث نارداران اشتباه راهبردی دیگر الهام علی‌اف بود که حاصل رسوبات فکری است که عربستان و ترکیه در بدنه حکومت آذربایجان نفوذ داده است. تکیه رئیس جمهور مسلمان و به ظاهر شیعه آذربایجان به آل سعود وهابی و خیانت به تشیع طی یکسال گذشته و خلف وعده آل سعود در دادن کمک های بلاعوض، الهام علی اف را در شرایط بحرانی قرار داده است.

گفتنی است طی روزهای گذشته ارزش “منات”واحد پول آذربیاجان در برابر دالر پنجاه درصد کاهش یافت و مشکلات اقتصادی گسترده‌ای را برای حکومت این کشور به همراه داشته است.

Author

About Author