ترکیه ۴۷ تُن سلاح برای شورشیان سوری فرستاده است

خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه – مقاومت اسلامی

بنابر یک گزارش سازمان ملل، ترکیه از ماه جون ، بیش از ۴۷ تن تسلیحات برای شورشیان مورد حمایت خارجیان فعال در خاک سوریه ارسال کرده است.

بنابر پایگاه داده‌های آمار کالا و تجارت سازمان ملل، ترکیه فقط در ماه سپتمبر مقادیر متنابهی تسلیحات از جمله تنفگ ساچمه‌ای و شکاری برای شورشیان در سوریه ارسال کرده است که بیشترین میزان مربوط به ماه سپتمبر است . ترکیه فقط در ماه سپتمبر ۲۹ تن سلاح برای شورشیان ارسال کرده است.

لونت گومرکچو، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه که در ابتدا این آمار را تکذیب کرده بود، کمی بعد تایید کرد که این آمارهای سازمان ملل بنابر سوابق قبلی موسسه آمار ترکیه (TUIK) به دست آمده است.

نیروهای امنیتی ترکیه در ماه نوامبر یک کامیون حامل حدود یک هزار کلاهک موشک را در شهر آدانا در نزدیکی مرز سوریه توقیف کردند.

فرماندار آدانا در آن زمان مدعی شد که این عملیات تایید می‌کند که ترکیه از گروه‌های افراطی در سوریه حمایت نمی‌کرده است.

مقام‌های دولتی ترکیه در ماه نوامبر نیز با توقیف مقادیر متنابهی از مواد شیمیایی در مرز با سوریه اعلام کردند که این مواد شیمیایی می‌توانست به سلاح تبدیل شود.

 

ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاروانی شامل سه خودرو سعی داشت در نزدیکی مرز شهر ریحانلی واقع در جنوب شرقی ترکیه این مواد شیمیایی را قاچاق کند.

بنابر آمارهای سازمان ملل از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه از حدود سه سال قبل، بیش از یکصد هزار نفر کشته و میلیون‌ها تن دیگر آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *