افغانستان در بخش اقتصادی، باید موقعیت طلایی خود را درک کند

رئیس کمیسیون تنظیم پروسه انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی می گوید که افغانستان با داشتن موقعیت خوب جفرافیایی باید موقعیت طلایی خود را در بخش اقتصادی درک کند.
به گفته داکتر اشرف غنی احمدزی رئیس پروسه انتقال،  در ده سال آینده ۶۰ درصد اقتصاد دنیا در آسیا تمرکز خواهد داشت و آسیا بدون افغانستان انسجام پیدا نمی کند.
به گزاش خبرگزاری خاور میانه، آقای احمدزی در جریان نشستی که به منظور تبادل نظر و گفتمان رسمی بین نهادهای کشور در کابل برگزار شده بود گفت: یا وجود موقعیت جفرافیایی که کشورمان در آسیا دارد باید موقعیت طلایی خود را درک نماییم.
اتاق تجارت و صنایع افغانستان گردهمایی تعارفی را به منظور مساعد ساختن زمینه تبادل نظر و گفتمان غیر رسمی میان بخش های خصوصی، نهادهای دولتی و غیر دولتی و جامعه بین المللی در هوتل سرینای شهر کابل برگزار کرده بود.
مهمان خاص این محفل داکتر اشرف غنی احمد زی؛ ریس کمیسیون تنظیم پروسه انتقال بود که پیرامون وضعیت اقتصادی افغانستان قبل و بعداز ۲۰۱۴ و نقش بخش خصوصی در این راستا صحبت نمود.
به گفته وی در حال حاضر شاید افغانستان ۴۰ میلیارد دالر سرمایه داشته باشد؛ اما به علت شرایط نا مساعد امنیتی سرمایه گذاری های دوامدار نیست.
وی افزود که ما آب داریم اما مردمی هستیم که هشتاد درصد آب خود را به ممالک همسایه به طور رایگان انتقال می دهیم، معادنی داریم که تنها ۳۳ در صد آن بین هزار بیلیون دالر تا سه هزار بیلیون دالر پیش بینی شده است.
رییس کمیسیون تنظیم پروسه انتقال تاکید کرد: مشکل ما این است که این عناصر را در انسجام منظم جمع اوری نکرده ایم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *