ائتلاف ضد داعش، ۱۵ پالایشگاه نفتی را درسوریه بمباران کرد

گزارشها از سوریه حاکی از آنست که ائتلاف ضد داعش طی ده روز گذاشته حدود ۱۵ پالایشگاه و حلقه‌های چاه نفتی سوریه در مناطق تحت کنترل داعش را بمباران کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حملات هوایی امریکا و هم‌پیمانانش به خاک سوریه به بهانهء مبارزه با گروه تروریستی داعش صورت می گیرد.

رسانه های عربی گزارش داده اند که در طول این مدت دو پالایشگاه نفتی در مناطق «الهول» و «رجم الطوقجی» در ولایت الحسکه، که در اختیار نیروهای داعش قرار دارد و منابع غربی این پالایشگاه ها را منابع مالی گروه داعش معرفی می کنند، بمباران شدند.

ائتلاف امریکایی مبارزه با داعش همچنین سه پالایشگاه نفت در شمال سوریه و در اطراف شهر «الرقه» و ورودی اصلی یک پالایشگاه گاز را در «دیرالزور»، واقع در شرق سوریه و تأسیسات گازی کونیکو بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی در سوریه را نیز بمباران کردند.

مقامات سوری گفته اند که این حملات نشان می‌دهد که ائتلاف ضد داعش به دنبال نابودی زیر‌ساخت‌های سوریه و تضعیف بیش از پیش این کشور و نهایتا براندازی نظام سوریه می باشد.

‘عبدالباری عطوان’ نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در مقاله ای با اشاره به مشارکت جنگنده های عربستان، امارات، قطر، بحرین و اردن در حملات هوایی به خاک سوریه نوشت: ‘عرب‌ها در مقابل پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش و شرکت در حملات هوایی از آمریکا قول گرفتند که این حملات به سرنگونی نظام بشار اسد در سوریه منتهی شود، همانطور که پیش از این حملات نیروهای ناتو به لیبی موجب سرنگونی نظام معمر قذافی شد.’

عطوان اضافه کرد: ‘هرچند نمی توان پیش بینی کرد که پنج کشور عربی مزبور پس از پایان حملات هوایی و زمانی که دیگر چیزی برای بمباران باقی نماند و به عبارت بهتر پس از نابودی پالایشگاه های نفت و نیز زیرساخت های کشور در مرحله بعدی نیروی زمینی به سوریه اعزام خواهند کرد یا خیر؟ اما می توان حدس زد که اگر امریکا به آنان قول نمی داد که هدف نهایی این جنگ تغییر نظام سوریه است، آنان در این حملات شرکت نمی کردند.’

در همین حال یک افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیلی در جمع تعدادی از خبرنگاران نظامی اسرائیلی فاش کرد که اسرائیل گزارش‌های اطلاعاتی در اختیار ائتلاف تشکیل شده علیه داعش قرار می‌دهد و اعلام کرد که داعش روزانه ۶ میلیون دالر از فروش نفت به دست می‌آورد و به حدود نیمی از ذخیره گاز طبیعی سوریه دسترسی پیدا کرده است.

به گزارش منابع لبنانی این افسر اسرائیلی مدعی شد که اطلاعاتی که تل‌آویو در اختیار ائتلاف ضد داعش قرار می‌دهد استراتژیک و عملیاتی و اطلاعات جاسوسی را نیز بزودی در اختیار این ائتلاف قرار خواهد داد.

وی همچنین مدعی شد که داعش به قدرتی اقتصادی در منطقه تبدیل می‌شود و مناطقی که تحت تصرف این گروه قرار دارد حاوی دست کم ۶۰ چاه نفتی فعال است.

این افسر اسرائیلی گفت که ارتش اسرائیل با توجه به امکان نفوذ داعش به مناطق دیگری از خاورمیانه از جمله لبنان برای این مسئله آمادگی پیدا می‌کند.

به اعتقاد تحلیلگران اسرائیل با بزرگ‌نمایی توان مالی داعش و دادن ارزیابی‌های جهت‌دار اطلاعاتی به دنبال تضعیف اقتصادی و براندازی دولت سوریه و زمینه‌سازی برای سرکار آوردن دولت همراه با این رژیم در کشور شام می باشند.

این تحلیلگران معتقدند در این میان عربستان بیشترین همفزایی را در رسیدن به این هدف گذاری ها با رژیم اسرائیل از میان کشورهای عربی دارد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *