وزارت زراعت ۱۲ سردخانه‌ی ۵۰۰ تنی جدید می‌سازد

مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که این وزارت در سال ۱۳۹۷ مالی بیش از ۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون بودجه‌ی انکشافی برای تطبیق پروژه‌های توسعه‌ای دارد و یکی از اولویت‌هایش، ساخت سردخانه‌های تجارتی و ولایتی برای نگه‌داشت میوه و سبزی، به هدف افزایش درآمد دهقانان و باغ‌داران است. وزارت زراعت برای رسیدن به این هدف، در تلاش ساخت ۱۲باب سردخانه‌ی جدید ولایتی است که هر کدام آن‌ها ظرفیت نگه‌داری ۵۰۰ متریک تن محصولات زراعتی را خواهند داشت.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت آبیاری و مالداری در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گفت: «برای تقویت سکتور باغ‌داری، به خصوص جلوگیری از فاسد شدن میوه و سبزیجات، در نظر داریم در سال مالی ۱۳۹۷، چندین سردخانه‌ی جدید بسازیم، متأسفانه در گذشته، در بخش ساخت سردخانه‌ها کم‌تر تمرکز شده بود. در ۱۳۹۲، وزارت زراعت کار ساخت هشت سردخانه تجارتی به ظرفیت هر کدام ۵هزار تن در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، ننگرهار، کندهار و کندز را آغاز کرد، اما با گذشت پنج سال بر خلاف قرارداد؛ تعلل، کارشکنی و کم‌کاری صورت گرفت تا این که این قرارداد چندی پیش فسخ شد.»

سخنگوی وزارت زراعت گفت که نیاز اساسی بخش زراعت کشور ایجاد سردخانه‌ها است و در حال حاضر این وزارت شدیداً تلاش دارد تا دیزاین هشت سردخانه را مجدّداً نهایی سازد تا در ربع دوم سال مالی کار ساخت این سردخانه‌ها رسماً آغاز شود.

رستمی هم‌چنان گفت: «وزارت زراعت پلان دارد که در بهار سال ۱۳۹۷ کار ساخت ۱۲باب سردخانه‌ی ولایتی، هر کدام دارای ظرفیت نگهداری ۵۰۰ تن مواد را در ولایت‌های غزنی، پروان، کاپیسا، تخار، فراه، نیمروز، میدان‌وردک، لوگر، فاریاب و پکتیا آغاز کند، همین اکنون قرارداد این سردخانه‌ها به اعلان رفته است.» ولایت‌های یادشده به دلیل داشتن حاصلات میوه‌ی بیش‌تر و برق، برگزیده شده‌اند.

سخنگوی وزارت زراعت تاکید کرد که با آغاز کار هشت سردخانه‌ی تجارتی و ۱۲ سردخانه‌ی ولایتی به ارزش ۶۵ میلیون دالر، قرار است تا یک‌سال دیگر مجموعاً ۲۰ سردخانه تجارتی و ولایتی به بهره‌برداری سپرده شوند. این سردخانه‌ها، تا حدی از فاسد شدن میوه و سبزی کشور جلوگیری‌ می‌کند و باعث کاهش واردات میوه‌های تازه می‌شود. او گفت: «در فصل چیدن، میوه به بهای بسیار ارزان خریده به کشورهای همسایه صادر می‌شود و بعداً در فصل زمستان با چند برابر قیمت دوباره وارد کشور ساخته می‌شود که یگانه راه حل کنترول بازار و افزایش صادرات میوه‌ها و سبزی‌‌های کشور، ایجاد سردخانه‌ها است.»

سخنگوی وزارت زراعت هم‌چنین، گفت که در چهار ماه گذشته، یکی از اولویت‌های اساسی این وزارت در کنار تسریع روند تطبیق پروژه‌ها، مبارزه با فساد مالی و اداری بوده است.

او گفت که در وزارت زراعت ۴۴پروژه وجود دارد و یکی از چالش‌های اساسی در این میان، موجودیت ادارات موازی بود.

رستمی گفت: «ادارات موازی، فسادزا است، بروکراسی ایجاد می‌کند و در عین حال، سکته‌گی در کار به میان می‌آورد. خوش‌بختانه در سه ماه گذشته، روند ادغام اداره‌های موازی آغاز شده و بخش تدارکاتِ پروژه‌ها به یک بخش مرکزی ریاست تدارکات مدغم شده‌اند. ادغام‌سازی، سایر ادارات موازی مانند منابع بشری، نظارت، معلومات و بخش مالی نیز طی چند ماه آینده نهایی می‌شود.»

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *