نفت ایران، هدف کودتای ۱۹۵۳ امریکا

یک تحلیلگر سیاسی هدف امریکا را از طراحی کودتای ۱۹۵۳ بر ضد محمد مصدق، نخست وزیرمنتخب وقت ایران، تلاش برای حفظ کنترل خود بر نفت این کشور دانسته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا گفته است که، دلیل اصلی کودتای طراحی شده از سوی امریکا علیه دولت ایران، ملی شدن صنعت نفت پس از ارایه لایحه‌ای به مجلس از سوی مصدق در سال ۱۹۵۱ بود.

این تحلیلگر سیاسی خاطر نشان کرد : این کودتا با ملی کردن نفت ایران مرتبط بود، امریکا و بریتانیای کبیر پس از ملی شدن صنعت نفت از سوی مصدق، علاوه بر محرومیت از دسترسی به نفت ایران، میلیون ها دالر را از دست می دادند.

آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) روز دوشنبه (۲۸ اسد) برای اولین بار سندی را در تایید نقش واشنگتن در کودتای سال ۱۹۵۳ بر ضد محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران منتشر کرد.

این مدرک که در تارنمای آرشیو امنیت ملی منتشر شد، ابتدا در سال ۱۹۸۱ افشا شد اما بخش اعظم آن، به ویژه بخش مربوط به کودتا در آن زمان سانسور شد.

بیمن یادآور شد، امریکا تا کنون نیز در قبال بازار نفت ایران از همین رویکرد پیروی کرده است، وی افزود: تردیدی نیست که امریکا برای داشتن نوعی کنترل بر بازار نفت در ایران بسیار مشتاق است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *