تحریم های ایران از سوی اتحادیه اورپا لغو میشود

منابع اتحادیه اروپا اعلام کردند که از روز دوشنبه هفته جاری پس از آن که تهران توافق هسته‌ای با شش قدرت بزرگ جهانی را آغاز کند لغو بخشی از تحریم‌های علیه ایران را شروع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، منابع اتحادیه اروپا گفتند که وزرای امور خارجه این بلوک، روز دوشنبه این اقدام را پس از این که بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تایید کنند ایران اجرای یک سری تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای امضا شده در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۳ را آغاز کرده است اعلام خواهند کرد.

انتظار می‌رود تایید آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای صبح دوشنبه انجام شود و تصمیم اتحادیه اروپا به طور رسمی همان روز اعلام خواهد شد.ایران و شش قدرت بزرگ جهانی ۲۲ جدی درباره آغاز اجرای توافق هسته‌ای ژنو توافق کردند، این توافق با هدف فراهم سازی زمینه حل کامل اختلاف دهه‌ای غرب با تهران درباره برنامه انرژی هسته‌ای‌اش صورت گرفت.

اتحادیه اروپا طبق این توافق هسته‌ای تحریم وضع شده در سال ۲۰۱۲ علیه بیمه و حمل و نقل نفت خام ایران را متوقف می‌کند.اتحادیه اروپا همچنین تحریم طلا، فلزات قیمتی و محصولات پتروشیمی را متوقف و سقف انتقال مالی غیر مرتبط با تحریم‌های باقی مانده را افزایش می‌دهد.

لغو این تحریم‌ها در ازای موافقت ایران با محدود کردن بخش‌هایی از فعالیت هسته‌ای خود طی یک دوره زمانی شش ماهه صورت می گیرد. به علاوه طبق این توافق طی این دوره زمانی تحریم‌های جدیدی در ارتباط با فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید اعمال شود.

اگر همه مسائل طبق توافق انجام شود، از روز دوشنبه شرکت‌های اروپایی می توانند به حمل و نقل یا بیمه نفت خام ایران به مصرف‌کنندگان بزرگ تهران از جمله چین، هند، جاپان، کره، ترکیه و تایون اقدام کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *