برنامه «دسترخوان ملی» از سوی مجلس رد شد

نمایندگان مجلس در نشست فوق العاده شان، برنامه «دسترخوان ملی» را با اکثریت آرا رد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مجلس نمایندگان که بخاطر برنامه «دسترخوان ملی» رخصتی های تابستانی شان را یک روز به تاخیر انداختند، امروز (۳۱سرطان) نشست فوق العاده برگزار کرد.

در این نشست نمایندگان با اکثریت آرا، برنامه «دسترخوان ملی» که از سوی حکومت برای کمک به ۹۰درصد مردمِ زیر خط فقر اعلام شده بود را رد کردند.

سید عظیمی کبرزانی، منشی کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایند‌گان می گوید که تصویب برنامه‌ های بودجوی و انکشافی بر اساس قانون، از صلاحیت های مجلس نمایند‌گان است.

اما چرا این برنامه رد شد؟

عبدالستار حسینی، نماینده مردم فراه در مجلس نمایندگان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که «خودمان را در تقابل حکومت قرار نمی دهیم و قرار ندادیم و وضاحت نیاز داریم، در راس یک خانواده، هیچگاه دختر و پسر نباید کاری بدون مشوره و اجازه انجام دهند؛ افغانستان هم به مانند یک فامیل است که مجلس نمایندگان و ریاست جمهوری اعضای آن هستند».

وی با اشاره به حیف و میل شدن ۱۱۵ میلیارد افغانی از سوی داود سلطان زوی، شهردار کابل در پروسه توزیع نان اظهار داشت که رئیس جمهور در برنامه دسترخوان ملی از شهردار تقدیر کرد.

حسینی اظهار داشت «در برنامه های حکومت باید شفافیت در کار باشد، پول متعلق به همه مردم افغانستان است و نمی خواهیم به این نام و آن نام از سرمایه ملی گرفته شود.»

نماینده مردم فراه تصریح کرد که در حال حاضر در گمرکات، اداره نورم و استندرد، تیل و ادارات دیگر دزدی وجود دارد و در نهادهای عدلی و قضایی خلاف قانون کار می شود.

حسینی می گوید که وجه بودجه مورد نظر برای برنامه «دسترخوان ملی» مشخص نیست و به دلیل اختلاس و دزدی در دیگر برنامه ها، نمایندگان تصمیم گرفتند که این برنامه را رد کنند.

وی به صراحت گفت که نمایندگان تصمیم گرفته اند که تمام فرامین تقنینی را رد کنند و این روند تا زمانی اعمال می شود که اطرافیان رئیس جمهور خود را اصلاح نکنند.

این عضو مجلس نمایندگان در مورد اینکه اگر در زمان رخصتی تابستانی مجلس، برنامه دسترخوان ملی از سوی حکومت اجرا شود؛ پاسخ داد که «هر برنامه ای با فیصله خانه ملت باید انجام شود، صلاحیت داریم که از رخصتی هم بگذریم و به صورت اضطرار حاضر به وظیفه می شویم.»

اظهارات نماینده مردم فراه در حالی صورت می گیرد که برخی از اعضای کمیسیون بودجه و مالی مجلس می گویند که بودجه دسترخوان ملی برخلاف انتظار، از ۲۴۴ میلیون دالر بیشتر در نظر گرفته شده است.

اعمال و اجرای برنامه دسترخوان ملی با واکنش و انتقادهای مردم نیز همراه و است و می گویند که این برنامه برای پُر کردن بیشتر جیب مقام های دولتی عملی می شود.

این در حالی است که تا هنوز مسئله حیف و میل شدن پول هنگفتی در توزیع نان روشن نشده و هیچ اقدام جدی از سوی دولت انجام نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *