«لیگ برتر» فوتبال؛ تورنمنتی که هرساله کم ارزش تر می شود!!!

لیگ برتر فوتبال افغانستان وارد نهمین فصل خود می شود

شیوع کرونا در افغانستان و بحران های ناشی از آن در کنار فلج ساختن بخش های عمده ای از فعالیت های کشور، به ورزش هم صدمه وارد کرد.

برخی از رشته های انفرادی توانستند کمی زودتر خود را از این بحران خارج کنند؛ اما ورزشهای گروهی به ویژه فوتبال تا یک هفته پیش درگیر مسایل کرونا بود و هیچ برنامه ای از ابتدای سال روان شمسی روی دست نداشت؛ بجز چند برنامه معدود به صورت آنلاین.

یکی از برنامه های عمده فدراسیون فوتبال در هر سال، برگزاری تورنمنتی به نام «لیگ برتر» بود که با حضور هشت تیم از زون های مختلف کشور برگزار می شد.

برگزاری این مسابقات نوعی خوشی در بین مردم و علاقمندان فوتبال ایجاد می کرد؛ اما از لحاظ کیفی و تاثیر بر رشد فوتبال کشور کارا نبود و به یک تورنمنت درآمد زا برای حامیان و فدراسیون فوتبال تبدیل شده بود.

سال جدید، قرار است که فصل نهم رقابت های لیگ برتر به تاریخ سوم میزان برگزار شود؛ اما با تفاوت های زیاد و برنامه ای که بیشتر به یک مسابقات محلی شباهت دارد.

یوسف کارگر، سرپرست فدراسیون فوتبال افغانستان در مراسم امضای موافقتنامه لیگ برتر در سال جدید، اظهار داشت که این رقابت ها با حضور کامل تماشاگران و با حمایت وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار خواهد شد.

اما فصل جدید این مسابقات قرار است که در دو هفته برگزار شود؛ زمانی که برای یک تورنمنت فوتبال طاقت فرسا و برای بازیکنان در شرایط فعلی سخت و دشوار خواهد بود.

لیگ برتر که به گفته مسوولان فدراسیون فوتبال باید در سال دهم آن، حرفه ای می شد؛ حالا تنها به برنامه ای برای مصرف بودجه و درج در کارنامه کاری یکساله فدراسیون تبدیل شده است.

فدراسیون فوتبال که از با قحطی «برنامه» و «مدیریت» دست به گریبان است، نتواسته از ابتدای امسال و یا هم در ختم مسابقات فصل هشتم لیگ برتر، یک حامی مالی مناسب پیدا کند، در روزهای اخیر تنها به برگزاری آن دلخوش کرده و تمام عنان کار را به دیگران از جمله «موبی گروپ» سپرده است.

فدراسیون فوتبال در حال حاضر تنها به فکر تکمیل برنامه ها و پیدا کردن راهی برای مصرف بودجه سال روان است تا در کنفدارسیون فوتبال آسیا (AFC) و یا فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA)، پرونده تازه ای بر علیه خود باز نکند.

در شرایط فعلی و با برآورد هشت ساله و برنامه امسال لیگ برتر فوتبال، این نتیجه به دست می آید که تورنمنت «لیگ برتر» هر سال کم ارزش تر می شود.

مسوولان فدراسیون فوتبال باید برای احیای این رشته و زنده کردن دوباره آن در نزد علاقمندان، برنامه های موثرتری را روی دست گیرد؛ هرچند که اگر توانایی آن را داشته باشد.!

با این حال، تداوم لیگ برتر برای سال دهم (سالی که قرار است حرفه ای شود) دور از انتظار به نظر می رسد و برگزاری آن در هاله ای از ابهام قرار خواهد داشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *