“بازتاب نیوز” اولین موتور جستجوگر خبری افغانستان

بازتاب نیوز موتور جستجوگر خبری (News Search Engine) می باشد  که به صورت لحظوی تمام اخبار افغانستان و منطقه را از سایت های معتبر جمع اوری و دسته بندی کرده و به صورت رایگان در اختیار خبرنگاران، محققان ،محلصین و خوانندگان قرار میدهد.

آزادی بیان یکی از دست آوردهای افغانستان بعد از فروپاشی رژیم طالبان در کشور میباشد که نگه داشتن این اصل مهم میباشد. با رشد روز افزون تکنالوژی و فراگیر شدن خدمات انترنتی در مناطق بیشتر در سطح کشور دسترسی به انترنت کم کم به یکی از اساسات زندگی افغان ها تبدیل شده و به همین نسبت نیاز به اطلاع رسانی سریع دقیق و شفاف دیده میشود که باعث شده ویب سایت های خبری بسیاری ظهور کنند و گروپ ها، قوم ها و … مختلف اخبار و نقطه نظرات خود را بیان کنند.

گروهی از جوانان افغان موتور جستجوگر خبری  را تحت نام  بازتاب نیوز طراحی کرده‌اند که بصورت کاملا خودکار تمام اخبار را از انواع ویب سایت های خبری داخلی و خارجی جمع آوری میکند و بصورت دسته بندی شده و با زبان های رسمی کشور در اختیار خبرنگاران، تحلیل گران، محققان، محصلین و خوانندگان به صورت رایگان قرار میدهند.

به گفته یکی از طراحان این سرویس: ما اهداف بسیار بزرگی را برای این سرویس داریم و در آینده قصد داریم که اولین موتر جستجوگر محتوا ( مشابه گوگل ) در افغانستان طراحی کنیم. طوریکه محتوای تمامی سایت های افغان را جمع اوری  و سپس  با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم های پیشرفته  تحلیل و ارزیابی کرده و آمار و ارقام را در اختیار محققان قرار میدهیم تا دسترسی به اطلاعات دقیق تر برای افراد بیشتری محیا گردد.

هم اکنون ویب سایت سرویس بازتاب نیوز www.baztab.news به سه زبان فارسی دری، پشتو و انگلیسی و با اندکس کردن لحظه به لحظه (میانگین روزانه ۸۵۰ مطلب) ۷۴ منبع  از اواسط ۲۰۱۷ با حدود ۱۴۰ هزار مطلب خبری، تحلیل و گزارش تحقیقی را در اختیار خواننده قرار میدهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *