مارشال محمد قسیم فهیم کی بود !

خبرگزاری خاورمیانه: زندگی نامه مارشال فهیم

مارشال محمد قسیم فهیم، فرزند مولوی عبدالمتین درسال ۱۳۳۶ خورشیدی درمحله عمرض ولایت پنجشیر در شمال افغانستان چشم به جهان گشود .

وی، آموزش های ابتدایی را در زادگاهش فراگرفت و درسال ۱۳۴۹ بخاطرپیشبرد تحصیلات عالی وارد مدرسه دارالعلوم عربی کابل گردید او به سه زبان “دری، پشتو و عربی) تسلط داشت.

محمد قسیم فهیم، پس ازکودتای ۱۳۵۷  غرض اشتراک در جهاد بر ضد رژیم کمونیستی به پاکستان هجرت نمود؛ اما پس ازاقامت کوتاه در آنجا دراول حمل ۱۳۵۸ خورشیدی به افغانستان بازگشت ومبارزه مسلحانه خود را درمنطقه شیگل ولایت کنر آغاز کرد.

موصوف در تابستان سال ۱۳۵۸ وارد دره پنجشییرگردید و در زمینه ایجاد هسته های جهاد ومقامت همدوش باشهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان ابتدا درپنجشیر وبعد درسایر نقاط کشورهمت گماشت. وی به حیث فرمانده مجاهدین درولسوالی اندراب ولایت بغلان نیز ایفای وظیفه نمود.

 محمد قسیم فهیم درسال ۱۳۶۰ در رأس یک هیأت عالیرتبۀ مجاهدین به ولایات شمال شرق (بدخشان، بغلان تخار و کندز) جهت بسیج مجاهدین در چارچوپ شورای نظارسفر نمود و درین راستا نقش مهم و ارزنده یی ایفا کرد.

محمد قسیم فهیم درسال ۱۳۶۶ به حیث فرمانده عمومی مجاهدین درشمال کابل، مسوولیت نیروهای مجاهدین را به عهده گرفت و  درسال ۱۳۶۸ به خاطر گسترش و انسجام بیشتر نیروهای شورای نظار به ولایات شمالی بلخ، جوزجان و فاریاب سفر نمود و به موفقیتهایی  دست یافت.

محمد قسیم فهیم، پس ازسقوط حکومت داکتر نجیب الله و پیروزی مجاهدین در۵ ثور ۱۳۷۱ در رأس نیروهای مجاهدین وارد کابل گردید و در همین سال به حیث وزیر امنیت کشورمقرر شد و در این مقام به رتبۀ سترجنرالی نایل شد.

با سیطره ی طالبان درسال ۱۳۷۵ مدت کوتاهی به حیث فرمانده عمومی نیروهای مقاومت در ولایات شمال کابل و سپس تا سقوط طالبان به حیث فرمانده عمومی نیروهای مقاومت در شمال شرق کشور ایفای وظیفه کرد.

پس از شهادت احمدشاه مسعود در ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ رهبران وفرماندهان مجاهدین به منظور انسجام بهتر نیروهای مقاومت و مدیریت بحرانی ترین شرایط، محمد قسیم فهیم را به عنوان  فرمانده کُل نیروهای دولتی و مقاومت انتخاب نمودند. در چنین وضعی او توانست نیروهای مقاومت را منسجم و از خاک افغانستان دفاع نماید.

مارشال فهیم در ماه عقرب سال  ۱۳۸۰در راس نیروهای مقاومت  وارد کابل شد .

مارشال از جمله بنیانگذاران نظام نوین کشور و حامی ثبات و همبستگی ملی افغانستان بود.

او تمام تلاش خود را در راستای شکل دهی ساختارهای سیاسی فروریخته افغانستان انجام داد و در کناردیگردولت مردان این کشور پایه های یک دولت دیموکراتیک و مردمی را مستحکم ساخت.

محمد قسیم فهیم، پس ازبرگزاری کنفرانس بُن  وایجاد اداره مؤقت به حیث معاون اول رئیس اداره موقت و وزیر دفاع ملی تعیین شد و به تاریخ ۱۵ ثور ۱۳۸۱ خورشیدی به پاس خدمات ارزنده و نقش همه جانبه اش در آزادی کشور بلندترین رتبه نظامی کشور یعنی مارشالی را دریافت نمود.

او معتقد بود که رتبه مارشالی محصول زحمات و مبارزات حقطلبانۀ ملت بزرگ افغانستان در دو مقطع جهاد و مقاومت بوده و متعلق به خانواده های شهدا، معلولین، مجاهدین و مقاومتگران افغانستان می باشد و آنرا به عنوان مهم ترین دست آورد و ارزش مبارزات ملت افغانستان پاس میداشت.

مارشال محمد قسیم فهیم بعد از لویه جرگه اضطراری برای بار دوم به حیث معاون اول ریاست جمهوری و وزیر دفاع ملی کشورتعیین گردید.

فهیم در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث معاون اول حامد کرزی تعین شد و بعد از پیروزی در انتخابات، به حیث معاون اول رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در ۲۹ عقرب ۱۳۸۸ حلف وفاداری یاد نمود.

موصوف به پاس فداکاری ها و خدمات ارزندۀ خویش به دریافت مدال احمد شاه بابا نیز مفتخر گردیده است.

مارشال محمد قسیم فهیم مرد مجاهد، متواضع، متدین و وطندوست بود  و از گرم وسرد روز گار درسهایی آموخت و آنرا در زندگی شخصی و رسمی بکار بست.

مارشال محمد قسیم فهیم زنده گی خود را وقف مبارزه بر ضد اشغالگران کرد و در دوران جهاد و مقاومت ملی مردم افغانستان پیوسته در کنار مردمش ماند و با رشادت بی مانندی از سنگر های آزادی خواهی، عزت و سر بلندی کشور و مردمش دفاع کرد.

مارشال محمدقسیم فهیم مرد پرافتخارسنگرهای آزادی افغانستان و یکی از مهمترین شخصیت های سیاسی سه دهه اخیر کشور بود.

نام مارشال با نام افغانستان گره خورده است و مردم حقشناس این کشوراز اوبه عنوان حامی استقلال، پاسدار وحدت ملی و نماد همبستگی مردم ما یاد خواهند کرد.

مارشال محمد قسیم فهیم در دوره های کاری اش در پستهای وزارتهای امنیت ملی، دفاع ملی، معاونیت اول ریاست دولت در دوره های موقت و انتقالی و معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان خدمات شایانی به مردم و وطن عزیزش انجام داد.

مارشال فهیم متأهل بود و از او ۱۲ فرزند؛ چهار پسر و ۸ دختر باقی مانده است.

مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان صبح روز یکشنبه مورخ ۱۸ حوت ۱۳۹۲ بعمر ۵۶ سالگی در اثر سکته قلبی داعی اجل را لبیک گفته به رحمت حق پیوست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *