روسای جمهور در جشن جهانی نوروز

خبرگزاری خاورمیانه – جشن نوروز – هفتم حمل ۱۳۹۳

مراسم ویژه ای بمناسبت تجلیل و جشن نوروز سال با حضور شماری از مقامات کشور های منطقه، معاون سرمنشی سازمان ملل و سفرای کشور های جهان، در ارگ ریاست جمهوری کابل برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این جشن روسای جمهور ایران، تاجکستان و پاکستان و معاونین صدراعظمان ترکمنستان، آذربایجان و قرغزستان، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد و نماینده گان سایر کشور های حوزه نوروز و سازمانهای بین المللی و منطقه ای، سفرا و اعضای کوردیپلوماتیک کشور های خارجی مقیم افغانستان و معاونین رئیس جمهور و اراکین بلند رتبهء افغانستان اشتراک داشتند.

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در سخنرانی افتتاحیهء خویش، تشریف آوری روسای جمهور، مقامات کشور های حوزه نوروز و سایر مهمانان را به افغانستان، زادگاه نوروز باستانی، خوش آمدید گفت.

وی گفت: نوروز در زنده گی، تاریخ  و ادبیات سرزمین های آسیای میانه و در تمام زبان های رایج ما جایگاه بسیار شایسته ای دارد. جشن های نوروزی، آیین های مذهبی نبوده بلکه یک سنت زیبای مردمان سرزمین های ما می باشد.

رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد: ما صاحبان یک تمدن بزرگ می باشیم، این اشتراک تاریخی تمدنی همراه با مشترکات جغرافیایی و مردمی، به باور من، می توانند بنیاد همیاری و همدلی نیرومندی را میان کشور های ما برای یک آینده بهتر بسازند. تمدن منطقه ما، محصول همزیستی، فعالیت و آفرینش های علمی و فرهنگی فرزانگان کشور های ماست. همه ما، صاحبان تمدن کهن سال این منطقه می باشیم و به آن می بالیم.

حامد کرزی افزود: مولانا جلال الدین بلخی، ابو علی سینای بلخی، رودکی سمرقندی، نظامی گنجوی، سنایی غزنوی، خواجه عبدالله انصاری، حافظ شیرازی، بهزاد هروی، بیدل دهلوی، رحمن بابا، خوشحال خان ختک، شکارندوی غوری، اقبال لاهوری و بسیاری از بزرگان این حوزه تمدنی در دل های همه ما جای دارند.

وی گفت که در خانه هر فرهنگی پشتو زبان، دری زبان، ازبکی زبان و یا صاحب هر زبان دیگر در کشور ما، آثار این بزرگان  را می توان یافت. ما در کشور خود و در کشور های همسایه با حافظ فال می بینیم، در افغانستان با دیوان رحمان بابا نیز فال می بینند، در خانقاه های ما بیدل خوانده می شود و با شور اقبال لاهوری امید بیداری و وحدت جهان اسلام را زمزه می کنیم.

رئیس جمهور کرزی گفت: آینده سرزمین های ما در گرو همگرایی و همکاری منطقه ای است. بدون همکاری و هم سویی، نمی توانیم مشکلات و معضلات موجود را در منطقه خود حل و یا دور کنیم. آرزوی من این است تا بتوانیم با تعمیق و توسعه این همکاری ها، در منطقه خود صلح، امنیت و شکوفایی را به ارمغان آوریم.

همچنین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت: ما به عنوان سران کشور های که بر سر سفره نوروز نشسته ایم باید به سنت ها و فرهنگ ملت های خود اقتدا کنیم یعنی به سنت ملت های خود که در نوروز از خانه غبار روبی می کنند، از دولت های خود نیز غبار روبی کنیم، غبار کینه و کدورت را بزدایم، پایه های آشتی و همزیستی و همدلی را تقویت کنیم و درخت دوستی را بنشانیم.

وی گفت: اعتدال طبیعت بدون اعتدال سیاست بی فروغ است، نمی توان در منطقه که گروهی ولو اندک بر طبل جنگ می کوبند و تخم خشم میکارند از اعتدال سخن گفت در حالیکه افراط گرایی قربانی می گیرد.

دکتر روحانی افزود: ما امروز در سرزمینی نوروز را پاس می داریم که در مقاطع از تاریخ خود قربانی جهل، خشم و افراط بوده و در برابر انواع ایدلوژی های افراطی از کمونیزم تا بنیادگرایی ایستاده و چون ققنوس هر بار سر از خاک بیرون آورده و استقلال خویش را احیا کرده است و در موازنهء ظریف میان فرهنگ ملی، فرهنگ دینی و فرهنگ جدید ترکیب جمهوری اسلامی افغانستان را آفریده است.

سپس امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان طی سخنانی گفت: ما و شما در این خطه زیبای دامنه های هندوکش سفید پوش، سرزمین عشق رستم داستان و بزرگمردان کوشان، سرزمین مرد خیز و قهرمان پرور به منظور تجلیل زیباترین و دل انگیزترین جشن انسانی- نوروز عالم افروز گرد هم آمده ایم.

وی گفت: ما و شما خوب میدانیم که خداوند بزرگ و بی نیاز امت مسلمان را امت وسط خوانده است و وسط بیانگر سلسله صفت های والا و فضلیت ها است. وسط و اعتدال رای خرد، سازنده گی، رشد و سعادت انسان ها می باشد. برعکس، افراط  و تفریط در پندار، گفتار و کردار، بنیاد تمدنی و فرهنگی جامعه را خلل دار نموده، موجب بدبختی ها و فاجعه های انسانی می گردد.

ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان نیز در این مراسم ضمن تبریکی نوروز، سلام های گرم و احترامات مردم پاکستان را به مردم افغانستان ابراز داشته گفت که پاکستان به روابط دوستانه با کشور های همسایه و تمام کشورهای منطقه متعهد است و به تلاش های خویش به منظور حمایت از گسترش صلح، انکشاف و رفاه مشترک ادامه میدهد.

مراسم جشن جهانی نوروز با نواختن موسیقی و سروده های نوروزی، تهیه غذا های محلی افغانی و کشور های منطقه نوروز، نمایش عنعنات نوروزی و صنایع دستی با اشتراک گسترده و تعداد زیادی از افغانها و نماینده گان کشور های حوزه فرهنگی نوروز پایان یافت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *