حمایت ایران و تاجکستان از فرایند صلح و آشتی ملی در افغانستان

اجلاس سه جانبه روسای جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجکستان در حاشیه جشن جهانی نوروز ۱۳۹۳ در شهر کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجکستان، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشن نوروز در کابل، پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان سه کشور همسایه را در راستای تحقق اهداف و آرزوهای مشترک مردمان شان و تقویت همکاری های سه جانبه در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی حایز اهمیت دانستند و بر تداوم مشورت های سیاسی میان مقامات سه کشور تاکید نمودند.

 رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری تاجکستان، رهبری حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان را طی دوازده سال اخیر ستودند و از تلاش های ایشان در راستای تحکیم و گسترش مناسبات دوستانه میان سه کشور و تامین صلح و ثبات در افغانستان تقدیر نمودند.

روسای دو کشور ایران و تاجکستان صلح، ثبات و امنیت در افغانستان را برای ثبات منطقه و جهان با اهمیت خواندند و حمایت کامل خود را از فرایند صلح و آشتی ملی در چارچوب منافع ملی و قانون اساسی افغانستان تحت رهبری افغان ها و انتقال مسوولانه مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای امنیتی افغان مجدداً اعلام نمودند.

روسای جمهور همچنان برگزاری انتخابات سال ۱۳۹۳ را گام متین در راستای تقویت دموکراسی و تحکیم ثبات سیاسی در افغانستان دانستند.

 طرف ها یکبار دیگر  حمایت قاطع خود را از ابتکار جناب آقای روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران مبنی بر «جهان علیه خشونت و افراطی گری خشن» اعلام داشته و بر تداوم و تقویت همکاری های مشترک در راستای مبارزه با تروریزم، افراط­گرایی، جرایم سازمان یافته و مواد مخدر که تهدید جدی برای سه کشور و منطقه محسوب می­گردد و مبارزه علیه آن ها مستلزم همکاری های صادقانه منطقه­یی می­باشد، تاکید نمودند.

 طرف ها موقعیت جغرافیایی خود را در توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی، تجارت و ترانزیت، ثبات و تقویت اعتماد متقابل میان کشورهای منطقه حایز اهمیت دانستند و یکبار دیگر پشتیبانی خود را از همکاری کشورهای قلب آسیا، از جمله تدابیر اعتمادسازی آن در چارچوب روند استانبول، با محوریت افغانستان اعلام داشتند.

 همچنین آنان بر اهمیت گسترش همکاری های اقتصادی و منطقه­یی تاکید نمودند و آمادگی خود را در اجرای طرح های مشترک زیربنایی، ساخت جاده ها، اتصال راه های آهن، انتقال انرژی، آب، تجارت، ترانزیت، شبکه های مخابرات و سرمایه گذاری که برای رفاه و آسایش مردمان سه کشور و منطقه حایز اهمیت میباشد، اعلام داشتند و بر تسریع روند احداث راه آهن افغانستان از شیرخان بندر و وصل آن از طریق هرات به ایران و همچنان انتقال نیروی برق از تاجکستان به ایران از طریق قلمرو افغانستان، تاکید نمودند.

 طرف ها از گسترش همکاری های سه جانبه در بخش های فرهنگی، علمی و آموزشی میان سه کشور پشتیبانی نموده  و مبادله هیات های علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری، ادبی،  صحی و ورزشی را مورد حمایت قرار دادند.

 به منظور اجرای توافقات قبلی و فعلی سران، طرف ها موافقت نمودند که نشست شورای مشترک هماهنگ کنندگان ملی در سطح معاونان وزرای امور خارجه سه کشور در تابستان سال جاری در شهر دوشبنه، جمهوری تاجکستان برگزار گردد. زمان دقیق این نشست از طریق مجاری دیپلوماتیک تعیین خواهد گردید.

 طرف ها توافق نمودند تا هفتمین اجلاس سران سه کشور در سال ۱۳۹۴/ ۲۰۱۵ در شهر دوشنبه، جمهوری تاجکستان  برگزار گردد و  تاریخ برگزاری این اجلاس از طریق مجاری دیپلوماتیک  تعیین خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *