چهار نشست بی نتیجه ! بررسی سفر رئیس جمهور به لندن

خبرگزاری خاورمیانه / میز بین الملل – تروریسم – طالبان – چهارمین نشست لندن

با توجه به بی نتیجه بودن تمام نشست هایی که یک طرف آن پاکستان بوده؛ این بار رهبران سه کشور برای چهارمین بار در لندن گردهم آمدند.

به گزارش خاورمیانه، چهارمین نشست رهبران افغانستان، بریتانیا و پاکستان اواسط هفته روان در لندن برگزار شد.

مبارزه با تروریزم و افراطیت و مبارزه با تهدیدات مشترک امنیتی کابل و اسلام آباد، بحث روی آزاد بودن کامل ملا برادر از محورهای اصلی این نشست خوانده شده بود.

در این نشست، برای اولین بار نوازشریف به عنوان نخست وزیر پاکستان اشتراک کرده بود و پیش از حضور در لندن گفته بود که تشویق طالبان برای گفتگو با حکومت کابل، از برنامه های وی است.

آخرین نشست رهبران سه کشور، ۹ ماه پیش در لندن برگزار شده بود و اسلام آباد تعهد کرد تا شش ماه پس از این نشست، برای آوردن صلح در افغانستان همکاری میکند؛ اما هیچ گام عملی در این راستا برنداشت و براین اساس نشست سه جانبه پیشرو نیز با پاسخ های نامعلوم همراه خواهد بود؟

با این حال، حکومت افغانستان انتظار داشت و دارد که چهارمین نشست نتایج خوب و همکاری عملی پاکستان را در پروسه صلح به دنبال داشته باشد.

نکته قابل توجه و تعهد قابل توجه پاکستان در این نشست، اجازه حضور و فراهم سازی دیدار هیآت شورای عالی صلح افغانستان با ملابرادر بود.

اما شماری از آگاهان به این باورند تا زمانیکه قدرت های بزرگ، بالای پاکستان فشارهای لازم را وارد نکنند؛ این کشور در تامین صلح در افغانستان همکاری نخواهد کرد.

داود کلکانی عضو مجلس نماینده گان به خاورمیانه گفت که اینکه چقدر زمینه برای آوردن صلح در کشور فراهم می شود، به همکاری صادقانه پاکستان وابسته است.

وی با بی نتیجه خواندن چهارمین نشست سران سه کشور در لندن، می گوید که اگر پاکستان همکاری صادقانه با افغانستان داشته باشد، صلح در کشور و منطقه تامین می شود؛ اما در غیر آن، آوردن صلح ناممکن است.

در عین حال، کلکانی نتیجه مثبت دادن به گفته ها و وعده های چهارمین نشست لندن را به تغییر راهبرد خارجی پاکستان نیز وابسته دانست.

از سوی دیگر، علی اکبر جمشیدی، عضو مجلس سنا نیز می گوید، بریتانیا بر پاکستان نفوذ بیشتر نسبت به افغانستان دارد و از این طریق می تواند بالای اسلام آباد فشار وارد کند.

به باور وی، اگر بریتانیا نخواهد پاکستان را تحت فشار قرار دهد، چهارمین نشست لندن نیز بی نتیجه بوده و تنها به عنوان ضیاع وقت می توان از آن نام برد.

این سناتور اظهار داشت که حکومت افغانستان نیز باید اجندای چهارمین نشست را با دقت پیگیری کرده و موضوعات آن را به صورت کامل، در نظر گرفته و در صورت تخلف دوباره پاکستان، آن را به جامعه جهانی، به ویژه بریتانیا بازگو کند.

اسلام آباد تاکنون در روند صلح و کشانیدن طالبان به میز مذاکره با حکومت کابل صادقانه همکاری نکرده است؛ اما این امیدواری وجود دارد که بریتانیا با توجه به رابطه نزدیکش با پاکستان بتواند این کشور را به همکاری صادقانه در پروسه صلح وادار سازد.

از سوی دیگر گفته می شود با پایان یافتن دوره حکومت رییس جمهور کرزی و در عین حال، تلاش برای امضای توافقنامه امنیتی کابل با واشنگن هیچ تضمینی وجود ندارد که پاکستان از مداخله در امور افغانستان دست بردارد و برای تامین صلح و ثبات در کشور صادقانه همکاری کند.

اما شورای عالی صلح به همکاری پاکستان ابراز آرزومندی نشان داده و فراهم ساختن زمینه دیدار این شورا با ملابرادر را مثالی در این راستا می داند.

شهزاده شاهد، سخنگوی شورای عالی صلح می گوید که حکومت جدید پاکستان با حضور نوازشریف وعده تغییرات زیاد و حل مشکلات این کشور را داده بود و امید می رود که در زمینه صلح افغانستان نیز همکاری صادقانهتر نسبت به گذشته داشته باشد.

به گفته وی، شورای عالی صلح هر حرکت و معاهده که به صلح بیانجامد و بر این روند تاثیرگذار باشد را استقبال کرده و تائید می کند.

شاهد اظهار داشت که پاکستان بارها برای تامین صلح در افغانستان تعهد کرده و این بار هم بر این امر متعهد شده است؛ اما رسیدن و عملی شدن آن نیاز به همکاری صادقانه اسلام آباد دارد.

در مجموع؛ شورای عالی صلح افغانستان به نتایج چهارمین نشست لندن، خوشبین به نظر می رسد.

با تمام این تفاسیر و گفته ها، هرچند در نشست سه جانبه افغانستان پاکستان و بریتانیا که اوایل سال روان میلادی در لندن دایر شد؛ وعده همکاری پاکستان داده شده بود و به آن عمل نشد؛ اما اینکه نتیجه چهارمین نشست سه جانبه چه خواهد بود؛ در آینده نزدیک روشن خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *