وزیرخارجه امریکا خواستار ائتلاف جهانی علیه داعش شد

جان کری وزیر امورخارجه ایالات متحده امریکا گفته است که حملات هوایی بر مواضع گروه تروریستی داعش کافی نیست و برای مقابله با داعش به ائتلافی جهانی نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، برخی گزارشها از عراق حالی از آنست که  گروه داعش “نظامیان دولت اسلامی” با تصرف پایگاه‌های نظامی در عراق و سوریه به سلاح‌های سنگین و پیشرفته نیز دست یافته‌اند.

در همین حال وزیر امورخارجه امریکا در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: “در منطقه‌ای قطبی‌شده و دنیایی پیچیده، داعش خطری برای مجموعه‌ای از کشورها، از جمله امریکا است از همین لحاظ برای مقابله با نگرش پوچ و برنامه آنها برای نسل‌کشی، به ائتلافی جهانی نیاز داریم.

وزیر خارجه امریکا گفته است این ائتلاف جهانی باید شامل کمک‌های انسان‌دوستانه، اقتصادی، انتظامی، امنیتی و نظامی باشد.

گروه داعش هم اکنون بخش‌های وسیعی را در سوریه و عراق را در کنترل دارند، در یکی از تازه‌ترین تحولات در عراق نیروهای کردی می‌گویند که موفق به بازپس‌گیری تاسیساتی نفتی در نزدیکی موصل شده‌اند.

همچنین برخی منابع نزدیک به ‘دولت اسلامی’ “داعش” مدعی شده‌اند که نظامیان این گروه در شمال غرب ایران با نیروهای ایرانی درگیری‌های داشته‌اند اما منابع مستقل و یا مقام‌های ایرانی چنین ادعایی را تایید نکرده‌اند.

وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید تهدید ‘گروه داعش’ فراتر از منطقه خاورمیانه می‌رود و شواهد موجود نشان می‌دهد که اگر با این گروه مقابله نشود آنها فعالیت خود را به عراق و سوریه محدود نخواهند کرد.

آقای کری نوشته است: “حملات هوایی به تنهایی کافی نیست. دنیا باید واکنشی بسیار کاملتر از خود نشان دهد.”

او گفته است” “واکنشی واحد به هدایت امریکا و با مشارکت احتمالی طیف وسیعی از کشورها جلوی سرایت سرطان داعش به دیگر کشورها را خواهد گرفت.”

در همین حال امریکا حملات هوایی را علیه گروه داعش انجام داده و مانع از پیشروی آنان به سوی اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق شده است و از سوی هم امریکا تسلیحاتی را برای تقویت ارتش لبنان به این کشور فرستاده است.

همچنین یک نماینده مجلس سوریه به خبرگزاری فارس گفته است که هواپیماهای امریکایی باید با هماهنگی با دولت سوریه به عملیات در این کشور دست بزنند، وگرنه پدافند هوایی سوریه آنها را هدف قرار خواهد داد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *