محاکمه ترکیه در فروش نفت داعش توسط دستگاه قضایی چند کشور اروپایی

1113با توجه به انتشار اخبار متعدد در رسانه های پیرامون فروش نفت داعش توسط ترکیه، برخی از کشور های غربی درصدد بررسی مستندات این موضوع، پیگرد قضایی عاملان و نیز پیگیری اقدامات تنبیهی علیه دولت ترکیه در مجامع بین المللی هستند در همین رابطه سوتیر ساساروف دادستان بلغارستلن از عزم قاطع برای بررسی مستندات قاچاق نفت داعش به بلغارستان از خاک ترکیه خبر داد.

این مقام ارشد قضایی بلغار به تاریخ ۱۷/۱۲/۹۴ اعلام کرد:«ما بر اساس اطلاعات سازمان های اطلاعاتی بلغارستان و کشورهای شریک و نیز تصاویر ماهواره ای تانکرهای سوخت حامل نفت داعش را از خاک ترکیه تا مرز بلغارستان ردیابی کرده ایم. مستندات حاکی از نقش تجار ترک در قاچاق نفت عراق و سوریه است؛ نفتی که از مناطق تحت تصرف گروه داعش استخراج شده و به قیمت بسیار ناچیز توسط تجار ترکاز تروریست ها خریداری گردیده و پس از ترانزیت از خاک ترکیه به دلالان اروپایی فروخته می شود.

همچنین دادگاه شهر بولونیای ایتالیا به جریان افتادن پرونده قضایی با عنوان معامله نفت خونین داعش در ارتباط با نقش داعش بلال اردوغان پسر نخست وزیر ترکیه در دلالی فروش نفت داعش خبر داده است.

بلال اردوغان از تابستان ۲۰۱۵ در بولونیای ایتالیا اقامت دارد . دادخواست دادگاه ایتالیایی به گزارشی از ناتو استناد دارد که در آن از نقش ترکیه در فروش نفت داعش با تعبیر «نفت شویی» انتقاد گردیده است ،لکن این گزارش ناتو تاکید دارد که با عنایت به عضویت ترکیه در «پیمان آتلانتیک شمالی» و تبعات جبران ناپذیر اثبات موضوع اتخاذ تدابیر مقتضی در راستای مدیریت موضوع در فضای سیاسی و رسانه ای بین المللی ضروری می باشد.

گفتنی است چند ماه قبل برخی رسانه ها از نقش فعال یک نماینده پارلمان انگلیس به نام ناظم زهاوی با اصلیت کرد عراقی و شرکت های تحت مدیریت وی در فروش نفت داعش خبر داده بودند.

البته با وجود سوابق محکومیت وی در دستگاه قضایی انگلستان به اتهام «پولشویی»، لکن شاهد واکنشی از سوی مقامات سیاسی و قضایی انگلیس درباره این اتهام «زهاوی »نبوده ایم.

Author

About Author