سفارت افغانستان در سویدن رسما آغاز به کارکرد

سفارت افغانستان در شهر استکهولم کشور سویدن طی مراسمی رسما توسط ارشاد احمدی معین سیاسی وزارت امور خارجه با حضور با مقامات ارشد آن کشور افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این مراسم فرانک بیلفورگ وزیر امور خارجه سویدن، خانم تانجا راسموسن، معین وزارت امور خارجه در امور توسعه همکاری های بین المللی، نیکولاس تروو، نماینده خاص برای افغانستان و پاکستان و آقای حمید هامی سفیر افغانستان در سویدن حضورداشتند.

ارشاد احمدی معین سیاسی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: گشایش سفارت افغانستان در سویدن در سال ۲۰۱۴ در حالی صورت می گیرد که مردم افغانستان و سویدن از روابط دوستانه بیش از ۷۵ سال با امضای معاهده دوستی میان دوکشور در سال ۱۹۴۰، برخوردار می‏ باشند.

او گفت: فعالیت کمیته سویدن برای افغانستان از سال ۱۹۸۲ بدین سو، قابل قدر است و سویدن یک نام شناخته شده و مشهور در افغانستان است و مردم افغانستان از چندین دهه کمک این کشور، به خصوص در روز های سخت و دشوار مردم ما در سال ۱۹۸۰ برای همیشه، سپاس‏گزار میباشند.

روابط دوجانبه ما با ایجاد سفارت سویدن در کابل در سال ۲۰۰۲ به صورت رسمی آغاز و مجدداً از سر گرفته شد.

وی تاکید کرد که در طول دوازده سال گذشته، سویدن در راستای ترویج و گسترش ارزش های مشترک میان دو ملت و کشور در خصوص دموکراسی، حقوق بشر و تعلیم و تربیه در افغانستان، سهم مهمی داشته است و افزون براین کمک و مشارکت سویدن در چارچوب نیروهای بین المللی کمک به امنیت و تداوم مساعدت های این کشور در برخی از ساحات مهم انکشافی فواید و پیامدهای ارزشمندی را به مردم افغانستان به ارمغان آورده است.

معین سیاسی وزارت خارجه کشورمان، گشایش سفارت افغانستان در سویدن را گام بسیار مهمی در راستای بهبود روابط افغانستان و سویدن به یک سطح جدید و نشانه ارزشمندی از تعهدات رو به رشد دوجانبه و همکاری های درازمدت خوانده گفت: افغانستان در حال گذار از مرحله انتقال به دهه تحول است و تلاش می‏ورزد تا جایگاه خود را به عنوان یک کشور مستقل و متکی به خود، دارای حاکمیت و  همکار فعال در جامعه جهانی، تثبیت نماید.

او گفت: افغانستان با وجود دستآورد ها با چالش های زیادی، بخصوص با نزدیک شدن انتخابات طی چند روز آینده، مواجه می‏باشد اما صلح مهمترین آرزو و خواست مردم افغانستان است و حکومت  افغانستان هر چه در توان دارد به کار خواهد بست تا با طالبان به یک راه حل سیاسی دست یابد.

وی افزود، هرروند صلح وآشتی باید مطابق با چارچوب قانون اساسی افغانستان باشد، برخلاف ۱۲ سال گذشته که افغانستان چیزی برای از دست دادن نداشت، امروز مردم افغانستان پیشرفت هایی را که با کمک و حمایت شرکای بین المللی خود بدست آورده اند.

آقای احمدی در اخیر افزود که سفارت افغانستان در سویدن یک امر معمولی و ساده نبوده بلکه معنی و مفهوم آن فراتر از آن میباشد و در حقیقت داستان یک ملتی است که دوباره ظهور کرده و تعهد برای آوردن صلح و دموکراسی است و از سوی هم در واقع تجلیل از همبستگی و مشارکت قوی و واقعی میان مردم افغانستان و سویدن می باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *