رفتار شناسی هند در پروسه صلح و دفتر قطر

 

در زیر گزارشی ویژه از روزنامه «اردوپوینت» چاپ اسلام‌آباد در رابطه با حضور هند در مذاکرات صلح افغانستان و نقش دهلی در آینده این کشور را مطالعه می‌نمایید:

«سلمان خورشید» وزیر امور خارجه هند طی سخنرانی خود در «سری‌نگر» مرکز «کشمیر» تحت کنترل هند ابراز داشت: آمریکا در مذاکره خود با طالبان نباید از خطوط قرمز هند عبور کند. هشدار وزیر امور خارجه هند برای اثبات تلاش دهلی نو در تأثیر‌گذاری در آینده افغانستان کافی است.

وزیر امور خارجه هند تصریح کرد: در مذاکرات قطر باید منافع هند نیز در نظر گرفته شود زیرا این کشور نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی افغانستان دارد. آمریکا و دولت افغانستان اطمینان داده‌اند که مذاکره آنان با طالبان هیچ آسیبی به منافع هند نمی‌رساند با این وجود هند معتقد است سرپرستی این مذاکرات باید به دست دولت افغانستان باشد و آمریکا نمی‌تواند با طالبان به توافق برسد.

کارشناسان پاکستانی بر این باورند که هند نقش مهمی در تحولات منطقه دارد اما شرایطی که این کشور برای مذاکرات صلح افغانستان تعیین می‌کند بیش از توان هند در افغانستان استهند از متحدان استراتژیک آمریکا هست به همین علت واشنگتن تلاش می‌کند قدرت هند در افغانستانزحفظ شود.

با توجه به تحولات سوریه اسرائیل مجبور شد سیاست خود را در قبال کشورهای اسلامی تغییر دهد و در حالت دفاعی قرار بگیرد. حمایت روسیه از دولت سوریه موجب شده اوضاع شکننده سوریه وخیم‌تر شود و هر لحظه ممکن است یک جنگ بزرگ اتفاق بیفتد. با توجه به بلوک‌های منطقه‌ای که در حال شکل‌گیری است پیروزی آمریکا و اسرائیل بعید به نظر می‌رسد.

جنگ سوریه در واقع جنگ نرم و نیابتی روسیه و آمریکا است. روسیه هرگز نمی‌خواهد در این جنگ شکست بخورد. روسیه و چین سرمایه‌گذاری زیادی در لیبی انجام داده بودند اما آمریکا توانست با تحریک تندروهای افراطی به دولت قذافی پایان دهد و روسیه و چین نفوذ خود را در این حوزه از دست بدهند.

کشورهای عربی از افزایش نفوذ ایران در هراس هستند .جنگ سوریه بی‌ارتباط به جنگ افغانستان نیست زیرا پیروزی در سوریه به معنای پیروزی در افغانستان می‌باشد که برعکس این موضوع هم درست است.

آمریکا می‌ترسد که اگر ایران، پاکستان و روسیه از برخی شبه‌نظامیان در افغانستان حمایت کنند و برای بیرون راندن آمریکا با هم متحد شوند امکان ندارد واشنگتن بتواند مقاومت کند و مجبور است مانند روسیه که سال‌ها پیش افغانستان را ترک کرده بود این کشور را ترک نماید.

 هند  از مدت‌ها پیش در افغانستان سرمایه گذاری کرده حاضر نیست از مواضع خود عقب‌نشینی کند و انتظار دارد آمریکا نیز تا آخرین لحظه این کشور را همراهی نماید.

هند سعی دارد با احداث پایگاه نظامی در تاجیکستان نظارت بر افغانستان را بیشتر کند.

در سال ۱۹۹۷ سازمان اطلاعات هند(RAW) با احداث پایگاه هوایی در منطقه «فاروخ» فعالیت نظامی خود را در این کشور آغاز کرد البته این اقدام با هماهنگی کامل آمریکا و اسرائیل انجام شد. زمانی که طالبان و «اتحاد شمال» بر افغانستان تسلط داشتند پایگاه هوایی فاروخ که در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان قرار داشت.

هند از این پایگاه برای پشتیبانی از اتحاد شمال و فراهم کردن پشتوانه اطلاعاتی و نظامی علیه طالبان استفاده کرد.یک بیمارستان صحرایی نیز در پایگاه فاروخ احداث شد که برای مداوای مجروحین اتحاد شمال به کار می‌رفت. وقتی «احمد شاه مسعود» در حمله انتحاری کشته شد جسد وی به همین پایگاه انتقال یافت و نیروهای اتحاد شمال از کشته شدن مسعود بی‌اطلاع بودند.

در سال ۲۰۰۳ هند پایگاه خود در تاجیکستان را به طور کامل بازسازی کرد و ۲۹ جنگنده در این پایگاه مستقر شد. «ژنرال مشرف» رئیس‌جمهور وقت پاکستان نسبت به احداث پایگاه هوایی هند به دولت تاجیکستان اعتراض کرد. وی افزود: هندی‌ها به راحتی می‌توانند از طریق این پایگاه مراکز حساس نظامی پاکستان را هدف قرار دهند.

با توجه به مطالبی که ذکر شد علت مخالفت هند با مذاکرات قطر مشخص است.

هند سعی دارد جنگ خود با پاکستان را به افغانستان بکشاند و از طریق نفوذ خود در این کشور و تاجیکستان ضربه مهلکی به این کشور وارد کند. بعد از افغانستان کشور پاکستان بیشترین آسیب را از تروریست‌ها دیده و سازمان‌‌های اطلاعاتی مخالف پاکستان فعالیت خود را در این کشور افزایش داده‌اند.

تحلیلگران بر این باورند که مذاکرات قطر با هماهنگی کامل هند، دولت افغانستان و آمریکا انجام شده است و هدف از به تعلیق درآوردن این مذاکرات ثابت کردن این موضوع بود که نقش دولت افغانستان پررنگ‌تر شود تا پاکستان نتواند بیشتر از این برای مذاکره با طالبان مانور بدهد.

برادر احمد شاه مسعود با شرکت در یک نشست خبری در «پنجشیر» اعلام کرد که طالبان نماینده مردم افغانستان نیست و هرگز حاضر نمی‌شود از قوانین دولت این کشور پیروی کند این در حالی است که طالبان معتقدند این قوانین را سازمان «سیا» ترتیب داده و حقوق افغان‌ها در این قوانین رعایت نشده است.

سوأل این است که آمریکا و ناتو می‌توانند بیش از این متحمل خسارت در افغانستان شوند؟ هنوز مذاکرات قطر در مراحل اولیه قرار داشت که طالبان با حمله به مقر سازمان سیا نزدیک کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان و افزایش عملیات اطراف قندهار ثابت کردند که فشارهای آمریکا و هند هیچ تأثیری بر آنان ندارد.

با توجه به همه این مسائل هند قصد ندارد پایگاه خود را در تاجیکستان تعطیل کند و آمریکا نیز به فکر داشتن چند پایگاه دائمی در افغانستان است،

طالبان موفق شده‌اند با برخی رهبران اتحاد شمال کنار بیایند بنابراین این بار هند نمی‌تواند به پشتوانه اتحاد شمال نفوذ خود را در افغانستان افزایش دهد.

اگر امنیت در افغانستان برقرار شود یا نیروهای خارجی این کشور را ترک کنند هند از مزایای پشتیبانی آمریکا و تبدیل شدن به ژاندارم منطقه محروم می‌شود بنابراین هند به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات قطر یا صلح در افغانستان نیست.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *