حضور ناتو پس از ۲۰۱۴ در افغانستان ناممکن است

خبرگزاری خاورمیانه – نشست دو روزه بروکسل در مورد افغانستان

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، توافق کردند که تمام گزینه‌های ممکن برای آینده ماموریت این سازمان در افغانستان از جمله خروج کامل این نیروها را در نظر بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، در پایان نشست دو روزه ای این سازمان در بروکسل، گفت که این سازمان برای ادامه ماموریت نیروهایش در افغانستان، نیاز به یک چارچوب قانونی قابل اطمینان دارد.

او گفت که بدون چنین چارچوبی، امکان ادامه حضور این سازمان در افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴، وجود ندارد.

ماموریت سازمان ناتو در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، موسوم به ‘حمایت قاطع’، برنامه‌هایی چون آموزش نیروهای امنیتی افغانستان، مشورت، نظارت و همکاری با این نیروها را در بر دارد.

آقای راسموسن گفت: ” همانطور که پیش از این هم گفته‌ایم، آغاز ماموریت تازه سربازان ناتو در افغانستان، وابسته به سرنوشت موافقت‌نامه دوجانبه امنیتی کابل – واشنگتن و نیز موافقت‌نامه وضعیت استقرار نیروهای ناتو در افغانستان است.”

دبیر کل ناتو افزود که توافق امروز(۸ حوت) وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان، از جمله کار بر روی برنامه احتیاطی خروج کامل نیروها از افغانستان، در نتیجه تاخیرهایی بوده که در امضای این موافقت‌نامه دیده شده است.

آقای راسموسن به خبرنگاران گفت که خروج کامل نیروها از افغانستان، موسوم به ‘گزینه صفر’، نتیجه و پایان مورد نظر غرب برای ماموریت افغانستان نیست و به گمان او، مردم این کشور نیز از آن استقبال نخواهند کرد.

او افزود: “واقعیت ناخوشایند این است که اگر موافقت‌نامه‌ای نباشد، نیرو و برنامه‌ای هم برای آموزش نیروهای نظامی درافغانستان نخواهد بود.”

همچنین چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا نیز در پایان نشست بروکسل خاطرنشان کرد که نیروهای امریکایی در حال برنامه‌ریزی برای خروج احتمالی کامل از افغانستان هستند.

او در باره چگونگی نیروهای نظامی افغانستان پس از خروج کامل نیروهای غربی از این کشورهشدار داد و گفت خطری برای از هم پاشیدن نیروهای نظامی افغانستان وجود دارد و این امر واقعی‌ است.

دو روز پیش نیز، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با حامد کرزی، اعلام کرده بود که دستور کار بر روی برنامه احتیاطی خروج کامل نیروهای این کشور در پایان سال جاری میلادی از افغانستان را صادر کرده است.

آقای اوباما گفت که این دستور را به آن دلیل صادر کرده که آقای کرزی نشان داده است که امید چندانی برای امضای موافقت‌نامه امنیتی میان دو کشور وجود ندارد.

همزمان کاخ سفید نیز در یک نامه خبری هشدار داده‌بود که هر چه تاخیر در امضای سند یاد شده طولانی‌تر شود، احتمال کوچکتر و محدودتر شدن ماموریت “حمایت قاطع” بیشتر خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *