جیمزدانبز: اعلام نتایج انتخابات افغانستان مایوس کننده است

جیمز دانبز، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان و پاکستان گفته است که کشورش در مورد اعلام نتایج نخستین دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مخالف است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای دانبز موافق به تعویق افتادن اعلام نتایج نخستین نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بوده و گفته که باید این امر به تعویق می افتاد.

آقای دابنز همچنان افزود: “اعلام نتایج آرا باید با توافق هر دو نامزد صورت می گرفت و در مورد اظهارات تقلب که از جانب هر دو نامزد مطرح شده رسیده‌گی صورت می گرفت.”

به باور نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان و پاکستان، این اقدام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، مایوس کننده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروقت دیروز (دوشنبه ۱۶ سرطان) نتایج نخستین دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

یوسف نورستانی، رییس این کمیسیون گفت که داکتر اشرف غنی احمدزی با کسب بیش از ۵۶ درصد آرا در صدر است و آقای عبدالله عبدالله نیز بیش از ۴۳ درصد آرا را کسب کرده است.

با این حال، دابنز گفت: “ما تعویق اعلام نتایج را قبول داشتیم چون هر دو نامزد با یکدیگر در مورد روند انتخابات توافق می کردند و موارد شکایات ثبت شده نیز رسیده‌گی می شد.”

او همچنان افزود: “من نمی دانم با وجودی که هنوز هم میلیون رای نیازمند بازرسی دوباره است، کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نخستین را اعلام کرده است.”

این نماینده‌ی امریکا می‌گوید که سازمان ملل پیشنهاداتی را در مورد بازرسی دوباره‌ی آرا به کمیسیون مستقل انتخابات داشته که از سوی هر دو نامزد نیز پذیرفته شده بود.

به باور دابنز بازرسی درست و دقیق آرا وظیفه‌ی اصلی کمیسیون‌های انتخاباتی است و باید انجام شود.

نتایج در حالی اعلام شده که ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله گفته بود هر گونه‌ اعلام نتایج، قابل قبول نیست.

او هشدار داده بود، در صورتی که آرای “پاک از ناپاک” جدا نشود، اعلام نتایج نخستین انتخابات را نمی پذیرد.

در همین حال، ستاد انتخابات آقای اشرف غنی احمدزی نیز در مورد اعلام نتایج انتخابات بر بنیاد تقسیم اوقات تعیین شده تاکید کرده است.

در همین حال آقای عبدالله عبدالله رهبر تیم اصلاحات و همگرایی در جمعی از هوادارانش در خیمه لوی جرگه کابل از هوادارانش خواست برای او مهلت دهند تا حکومت خود را رسما اعلام کند.

داکتر عبدالله نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را نپذیرفت و آن را نتایج آرای تقلبی خواند و روی شفافیت آرای پاک از ناپاک تاکید کرد.

قراراست جان کری وزیر خارجه ایالات متحده برای میانجگیری و رسیدگی به خواست های دو نامزد انتخابات افغانستان وارد کابل شود.

با وجود اینکه آقای کری با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی تماس تلفنی داشته به احتمال زیاد او روز چهار شنبه (۱۸ سرطان) به کابل سفر نماید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *