توافقنامه امنیتی، همچنان در بحران!

خبرگزاری خاورمیانه – میز امنیت – ویژه پیمان امنیتی

توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، به دلایل مختلف تا حال امضا نشده و این سند همچنان در بحران و سردرگمی قرار گرفته است.

به گزارش خاورمیانه؛ هرچند به تازه گی، چک هیگل، وزیر دفاع امریکا ابراز آرزومندی کرده است که این توافقنامه تا پایان ماه اکتوبر، به امضا برسد؛ اما هنوز هم حکومت افغانستان از برآورده شدن خواسته هایش در قبال این سند سخن می گوید.

آقای هیگل هنگام بازدید از کوریای جنوبی؛ امضای توافقنامه امنیتی را برای همکاری و چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان حیاتی دانسته و گفته است که واشنگتن نمی تواند بدون دستیابی به یک توافق با کابل، در این زمینهها تصمیم بگیرد.

وی ابراز آرزومندی کرده است که تا پایان ماه اکتوبر برای امضای توافقنامه امنیتی، با کابل به توافق دست یابند؛ زیرا بدون این توافقنامه، امریکا نمیتواند اقدامی در قبال کابل داشته باشد.

در عین حال، اشرف غنی احمدزی، عضو هیآت مذاکره کننده افغانستان روی توافقنامه امنیتی، گفته است که مراحل تخنیکی مذاکرات روی توافقنامه امنیتی پایان یافته و کابل و واشنگتن به امضای آن نزدیک شده اند.

اما به باور وی، تصمیم نهائی در مورد این توافقنامه را رییس جمهور کرزی و شورای ملی خواهند گرفت.

با این حال رهبری تیم مزاکره کننده با امریکا در باره پیمان امنیتی را رئیس جمهور کرزی به عهده گرفته است.

گفتنی است که پیش از این حکومت افغانستان امضای این توافقنامه را مشروط بر تقویت نیروهای امنیتی، تضمین اقتصاد و تامین امنیت کشور از سوی امریکا خوانده بود؛ اما گفته می شود بازی های پشت پرده ای نیز دراین زمینه وجود دارد.

بکتاش سیاووش، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان، به خاورمیانه می گوید که بحث توافقنامه امنیتی مقید به زمان نبوده و هروقت می توان در مورد آن تصمیم گرفت.

اما وی باورمند است که حکومت فعلی با مطرح کردن توافقنامه امنیتی، به دنبال شکار سیاسی است و آن شکار هم دعوت از لویه جرگه و خواستههای شخصی رئیس جمهور کرزی است.

سیاووش اظهار داشت که با توجه به پایان یافتن مراحل ابتدایی توافقنامه امنیتی، حالا حکومت به دنبال فرصتی است که خواسته های خود را شکار کند و تا زمان لویه جرگه، این توافقنامه امضا نخواهد شد.

اما خواسته های حکومت در قبال امضای توافقنامه امنیتی با امریکا چیست؟

محمد عظیم محسنی، عضو مجلس نمایندگان می گوید که علت اینکه چرا تصمیم گیری نشده و نتیجه نداده است؛ این است که حکومت به دنبال چانه زنی برای ساختار سیاسی آینده است.

به باور وی، پیش از امضای این توافقنامه از سوی تیم حاکم، تلاش صورت می گیرد تا خواسته های آنها در نظر گرفته شده و برآورده شود.

آقای محسنی اظهار داشت که با این روند، حکومت در تلاش است تا بالای امریکا فشار وارد کرده و امتیازگیری شخصی شده و یا تداوم قدرت صورت گیرد.

تعریف تجاوز به حریم افغانستان از سوی کشورهای دیگر و چگونگی همکاری امریکا در این زمینه با کابل، موضوعات عمده دیگر توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن را تشکیل میدهد و رییس جمهور کرزی پیش از این به روشن شدن آن تاکید کرده گفته بود؛ اگر خواست های عمده آنان پذیرفته شود، برای تصمیم گیری نهایی لویه جرگه را برگزار خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *