تازه ترین اطلاعات در مورد انتخابات کشور

 گفتگو ها در مو رد کاندیدان انتخابات ریاست جمهورى، با نزدیک شدن تاریخ انتخابات بین مردم، روز تا روز قوت میگیرد و نام اشخاص مختلف منحیث کاندید در این انتخابات گرفته میشود؛ اما تاکنون  هیچ کس نامزدى خودرا به شکل رسمى اعلام نکرده است.

 قرار است که انتخابات ریاست جمهورى، به تاریخ  ١۶ حمل سال ١٣٩٣ ه ش برگزار گردد.به گزارش خبر گزاری خاور میانه از بعضی  کارشناسان  امور  حاکی است  که تاکنون قیوم کرزى برادر رییس جمهورداکتر عبدالله عبدالله رهبر ائتلاف ملى، حنیف اتمر رییس حزب حق وعدالت، داکتر زلمى خلیل زاد و یکتعداد افراد دیگر تصمیم دارند که خود را براى  اننخابات آیندۀ ریاست جمهورى سال نود وسه  کاندید نمایند.

 به باور اغلب کارشناسان سیاسی کاندیداتورى عزیزالله لودین رییس مباره با فساد  ادارى، داکتر اشرف غنى احمدزى رییس کمیسیون انتقال امور امنیتى، داکتر  فاروق وردک وزیر معارف، عمر داوود زى سفیر افغانستان در پاکستان، داکتر  زلمى رسول وزیر خارجه، ضراراحمد مقبل  وزیر مبارزه علیه موادمخدر و گل آغا  شیرزى والى ننگرهار، مطرح گردیده است.گفته می شود که اخیراً رییس جمهور کرزى از جمع آنان، به سوى  داکتر اشرف غنى احمدزى تمایل پیداکرده است؛ زیرا که براى وى زمینۀ کمپاین هاى رایگان در پروسۀ انتقال مسوولیت هاى امنیتى مساعد بود و با افراد و اشخاص مختلف، ملاقات هایى داشته است.

 و همچنان نیز  گفته میشود که براى اشرف غنى، کمپاین جهانى نیز صورت  گرفته و اخیراً به منافع کرزى نیز  احترام قایل شده؛ و این چیزى است که در  کاندیدان دیگر دیده نمیشود.على احمد جلالى وزیر پیشین امور داخله، یکى از کاندیدان دیگر ریاست جمهورى است که  از گروه رییس جمهور کرزى  فاصله گرفته  است.

 همچنان تلاش هاى جلب حمایت از انوارالحق احدى در شوراى ائتلاف ها و احزاب سیاسى صورت گرفته و امکان دارد که حزب محاذ اسلامى نیز در عقب وى ایستاده شود.و همچنان حنیف اتمر یکى از کاندیدان دیگر شوراى احزاب است که  موصوف، حمایت بریتانیا را نیز با خود دارد.

حامد گیلانى نیز تلاش های را  براى کاندیداتورىخود  آغاز کرده بود؛ اما اکنون از کدام کاندید دیگر حمایت خود را نشان داده است.

 براساس گزارش آژانش خبر پژواک، زلمى خلیلزاد، اکنون چانس خود را منحیث یک کاندیدا مى آزماید و اگر بفهمد که چانس برنده شدن را ندارد، شاید از داکتر اشرف غنى احمدزى حمایت کند.همچنان خلیلزاد صحبت هاى خود با دوستم، محقق و استاد عطا را نیز آغاز کرده است.

 و احتمال این نیز می رود که قیوم  کرزى برادر ریس جمهورکرزى، به این فکر است که اگر برادرش (حامد کرزى) از وى حمایت نکند،  از کاندیدایى حمایت خواهد کرد که منافع وى و خانواده اش را تضمین نماید.گفته می شود  که استاد سیاف خود  از کاندیدان دیگر است؛ اما با رییس جمهور کرزى همنظر میباشد.  و داکتر عبدالله عبدالله رقیب عمدۀ رییس جمهورکرزى در انتخابات گذشته، از بابت مشکلات مالى نمى تواند که خود را کاندیدا کند و از سوى  دیگر، در داخل گروه خود نیز اختلافات دارد.

یک منبع  شوراى همکارى احزاب که از گرفتن نامش خوددارى کرد، به رسانه ها  گفت که داکتر عبدالله عبدالله رهبر ائتلاف ملى، اخیراً سفرهاى خود به یکتعداد ولایات افغانستان را آغاز کرده و به مردم گفته است که کاندیداى انتخابات ریاست جمهورى آینده میباشد.

از سوی دیگر گفته می شود یک تفاهم بین افغان ملت، جبهۀ ملى، حزب محاذ ملى، ملى جنبش، و حزب حق و عدالت، در شوراى احزاب وجود دارد که حزب اسلامى نیز گاهگاه در این تفاهم و نشست هاى آنها اشتراک مى نماید.که نظر این گروه، براین  این است تا از حنیف اتمر وزیر پیشین  امور داخله حمایت نماید.

و از طرف دیگر حنیف اتمر تاکنون با خلیلزاد، محقق، دوستم، غلام جیلانى پوپل، عمر زاخیلوال، و شمارى از والیان بانفوذ پیشین دیدار کرده؛ اما بحث در مورد معاونیتش صورت نگرفته است.در همین حال تعداد زیادى از اعضاى شوراى احزاب، فهمیده اند که ممکن است چوکى اول(ریاست جمهورى) را از آن خود نکنند؛ زیراکه این چوکى باید به پشتون ها داده شود. آنها در مورد چوکى دوم و سوم معاونت فکر مى کنند.

احمدضیا مسعود رییس جبهۀ ملى، محمدیونس قانونى، استاد عطا محمد نور و محقق، شامل این گروه هستند که روى  چوکى معاونت اول و دوم فکر مى کنند.داکتر شفیع الله شیرزى یکى از اعضاى دفتر داکتر زلمى خلیلزاد در کابل، به رسانه ها گفته است  که  خلیلزاد، براى انتخابات آیندۀ ریاست جمهورى کاندیدا میباشد.

وى افزود که خلیلزاد، چند ماه قبل به کابل آمده بود و درجریان این سفر با اشرف غنى احمدزى، على احمد جلالى، عطا محمد نور و شمارى از رهبران جهادى و غیرجهادى ملاقات هایى داشت.کبیر رحمانى یکى از اعضاى افغان ملت، به رسانه ها گفت که آنها تاکنون در بحث هاى تیوریکى قرار دارند و روى کدام کسى صحبت نکرده اند.وى افزود که تا هنوز بحث شوراى احزاب نیز تیوریکى است و در داخل حزب نیز با کدام فرد صحبت نشده است.

وى افزود که کدام اختلاف نظر بزرگ در حزب وى وجود ندارد؛ زیراکه افغان ملت، یک حزب دیموکراتیک است و هر کس حق دارد که نظر خود ابراز نماید.به باور  رحمانى، آنان از  طرح هایى حمایت خواهند کرد که  منافع ملى کشور در آن تامین باشد.

بخش اعظم حزب افغان ملت، تحت کنترول پوپل قرار دارد که تمایل بیشتر وى به سوى اشرف غنى احمدزى میباشد.اما یک منبع دیگر که از گرفتن نامش خوددارى کرد، به رسانه ها گفت که حنیف اتمر، سردار محمد رحیمى، داوود خروتى، فیض الله زکى، جنرال دوستم وانجنیرفرید، در منزل جنرال دوستم ملاقات داشته اند ؛ اما فیصلۀ نهایى صورت نگرفته است.گفته می شود که داکتر عبدالله و حنیف اتمر، در این شورا مورد بحث قرار گرفته اند ؛ اما تاکنون نهایى نشده است.

از سوى دیگر، گفته می شود   که اگر داکتر عبدالله عبدالله کاندید شود، شاید یکعده گروها از اثر اختلافات موجود درائتلاف ملى، از وى حمایت نکنند.یک سلسله اختلاف در ائتلاف ملى وجود دارد و اگرداکتر عبدالله خود را کاندید نماید؛ محمدیونس قانونى، نورالحق علومى، احمدولى مسعود و یکتعداد افراد دیگر، از حمایت وى خوددارى خواهند کرد.

یک منبع شوراى همکارى احزاب و ائتلاف هاى سیاسى گفت: نمى فهمدکه در ائتلاف و یا جبهۀ ملى، چه  مشکلات به وجود آمده؛ اما نمایندگان آن، در شوراى همکارى به شکل منظم حاضر میشوند.

احمدولى مسعود به رسانه گفته است: هرچند از موسسین ائتلاف ملى افغانستان است؛ اما از یک سال گذشته بدینسو، این ائتلاف را ترک کرده و با هیچ  گروه سیاسى ارتباط ندارد.

همچنان چندى قبل، موضوع کاندیداتورى داکتر فاروق وردک وزیرمعارف نیز مطرح شد؛ اما  امان  الله ایمان سخنگوى وزارت معارف گفت که تاکنون، فاروق وردک درین مورد اظهارنظرى نکرده است.

همچنان استاد لال پاچا آزمون مشاور داکتر اشرف غنى احمدزى، بهپژواک گفت که داکتر اشرف غنى، تاکنون درمورد نامزدى خود سخنى نگفته و نه هم در مورد باکسى ملاقات داشته است.

وى افزود که داکتر احمدزى، یک برنامه را به نام اجماع ملی غاز کرده، با یکتعداد افراد ملاقات هایى نیز داشته و هدف اجماع این است تاجوانان و قشر سیاسى، بالاخره به یک نتیجه برسند.

معاونین احتمالى:

همچنان گفته میشود که داکتر عبدالله عبدالله، ضراراحمد مقبل، محمدیونس قانونى، احمدضیا مسعود، عطامحمد نور، صلاح الدین ربانى، محمدمحقق،نور اکبرى، داکتر شاه جهان، صادق مدبر و امرالله صالح  در مورد معاونت فکرمى کنند.به نظر می رسد که امریکا و بریتانیا تلاش دارندکه از بین محمدیونس قانونى، امرالله صالح و داکتر عبدالله، یکى شان معاولاول شوند.گفته میشود که داکتر زلمى  خلیلزاد، براى معاونت با عطا محمدنور، احسان الله بیات، قیوم کرزى، صلاح الدین ربانى و صادق مدبر فکر مىکند.

 اجماع ملى

تاکنون شش طرح مختلف براى اجماع ملى از سوى گروه هاى مختلف و اشخاص، پلان شده و به دسترسرسانه ها قرار دارد  ؛ اما آنها از طریق  اجماع ملى براى خود کمپاین مى کنند.

تاکنون طرح هاى “میثاق ملى براى ثبات و تحول” در ١۶ صفحه از سوى داکتر اشرف غنى، “د باثباته بدلون لپاره ملى طرحه” در ده صفحه از سوى داکتر خلیلزاد، و یک طرح بدون نام در چهار صفحه از سوى استاد سیاف تهیه گردیده است.

 همچنان یک طرح  یک صفحه یى به نام “دولس دپیاوړتیا بهیر” از سوى عبدالقیوم کرزى برادر رییس جمهور، طرح سه صفحه یى به نام “دیدگاه واهداف کوتاه مدت و درازمدت در افغانستان” از سوى على احمد جلالى، و طرح احمدولى مسعود در ١٠١ صفحه که به نام “آجنداى ملى، ریفورم سیاسى و ایجاد صلحپایدار درافغانستان” به شکل کتاب تهیه گردیده، وجود دارد.

 به گفتۀ صفى الله شیرزى عضو دفتر داکتر زلمى خلیلزاد؛ هدف داکتر خلیلزاد، ایجاد اجماع ملى است و براى این هدف تلاش هایى نیز کردهاست؛ اما فیصله نموده که در سفر آیندۀ خود به کشور، سرنوشت اجماع ملى را مشخص کند.

به باور وى، امکان دارد که اجماع ملى، دو ماه  بعد ایجاد شود وهدف خلیلزاد از اجماع ملى، کم نمودن تعداد نامزدان و فراهم کردن زمینه براى رقابت سالم است.

 داکتر شیرزى افزود که آنها عملاً فورم هاى کمپاین داکتر خلیلزاد را به مردم توزیع مى نمایند و یک کمیته سیاسى را نیز براى ثبت و ملاقات هاى مردم ایجاد کرده اند.به گفتۀ وى، توزیع فورم و ثبت نام مردم در تمامى ولایات کشور آغاز گردیده است.

 یکى از اعضاى دیگر این دفتر که مصروف گفتگو در مورد این موضوع با یک کس دیگر بود و من نیز حاضر بودم، گفت که داکتر خلیلزاد، با شمارزیادى از رهبران جهادى و غیرجهادى ملاقا ت کرده است.

وى علاوه کرد که در زمان رفتن وى؛ احمدضیا مسعود رییس جبهه ملى، گل آغا شیرزى والى ننگرهار، محمدمحقق و عبدالرشید دوستم، براى خدا حافظى با وى آمده بودند.

اما حمیدالله فاروقى سخنگو و عضو شوراى رهبرى حزب حق و عدالت گفت که حزب حق و عدالت، میخواهد  به شکل موثر در انتخابات اشتراک نماید و براى این هدف، یک برنامۀ ملى را آغاز کرده است.

 وى افزود که براى ایجاد یک نظام؛ تلاش دارند که آراى مردم را با اکثریت قاطع از آن خود نمایند و جایى براى سوالات مشروعیت و غیرمشروعیت آن باقى نماند.موصوف علاوه کرد که از همین رو، گفتگو در شوراى احزاب را با ٢٣ حزب آغاز کرده و تاکنون نام کدام کاندیدا گرفته  نشده است.

به گفتۀ وى، زمانیکه شوراى احزاب به یک فیصله رسید، بعد از آنانتخابات دیموکراتیک به اساس اساسنامۀ حزب حق و عدالت برگزار مى گردد وکاندیداى خود را ممکن از طریق انتخابات معرفى نمایند؛ اما آنها تاکنون درمود کدام بحث نکرده اند.

 معین مرستیال معاون حزب حق و عدالت، به پژواک گفت که یک طرح ملى سه ماده یى، در شوراى همکارى احزاب تهیه شده است.

وى گفت که ماده اول این طرح، ایجاد یک تیم تخنیکى ملى است که تعداد آن از ٨٠ تا ١٠ تن و شامل اعضاى تمامى احزاب میباشد؛ بعداً ایجاد یک برنامۀ ملى، و مادۀ سوم آن عبارت از توافق با یک کاندید واحد است.

به گفتۀ وى، هرچند تواقق با دو ماده اول وجود دارد؛ اما مشکلات در ماده سوم که عبارت از اعلام  یک کاندید واحد است، موجود است.جنرال امرالله امان عضو جزب ملى متحد گفت که بحث ها در مورد، در شوراى همکارى احزاب و ائتلاف ها به نهایى شدن نزدیک شده و فیصلۀ نهایى، به روز پنجشنبه آینده در نشست رهبران احزاب و ائتلاف ها صورت خواهد گرفت.

 اما عبدالله کامه وال مسوول مطبوعاتى حزب اسلامى به رهبرى عبدالهادى ارغندیوال، گفته هایى را که گویا حزب اسلامى در تفاهم حمایت از حنیف اتمر اشتراک نموده، رد کرده و گفت که موقف آنها طورى است که انتخاب، باید از طریق اجماع ملى پیش برده شود.

در پهلوى آن، حزب اسلامى و کریم خلیلى یک اتحاد مشترک داشته وتلاش دارند تا زمنیه را براى انتخابات از  طریق اجماع ملى مساعد نمایند؛ اما اگر امکان نداشت، کاندید خود را اعلام خواهند کرد.

 موصوف افزود که حزب اسلامى، در شوراى احزاب اشتراک مى نماید؛ اما تاکنون با فردى خاص صحبت نکرده است.همچنان قطب الدین هلال عضو دیگر حزب اسلامى، اخیراً دفتر خود را در کابل باز کرده و تلاش دارد که  گروه هاى مختلفت حزب اسلامى چون فاروقى، سباوون و ارغندیوال را متحد نماید.احمدولى مسعود عضو پیشین ائتلاف نیز گفت که وى طرح اجنداى ملى را پیش میبرد.

 عبدالله کامه وال مسوول مطبوعاتى حزب اسلامى، در مورد نامزدى داکتر فاروق وردک گفت که  یکتعداد  رسانه ها در مورد او ، افواهاتى را نشرکرده؛ اما در پاسخ این سوال که آیا وردک، اکنون عضویت شوراى رهبرى و حزب اسلامى را دارد یا خیر؟ گفت که وى، وزیر حکومت است و طبق قانون نمى تواند عضویت شوراى رهبرى این حزب را داشته باشد.اما زمانیکه از وى در مورد عبدالهادى ارغندیوال وزیر اقتصاد سوال شد؟ گفت که وزارت اقتصاد را در زدوبند سیاسى به دست آورده و موصوف، قبل از وزارت نیز رهبر این حزب بود.

  همچنان یک منبع نزدیک به شوراى همکارى احزاب گفت که رییس جمهور، به یک گروپ وظیفه سپرده تا کارهاى اجماع ملى را پیش ببرد؛ اجماعى که داکتر زلمى خلیلزاد، داکتر اشرف غنى، و استاد سیاف در آن اشتراک دارند و در پایان از جمع این سه تن، از یک تن شان حمایت خواهند کرد.

وى افزود که رییس جمهور کرزى با یک تعداد افراد دیگر که شامل فاروق وردک، عمر داوودزى، عزیزالله لودین و… است نیز گفته که باید دست بهکار شوند و در نتیجه یک کاندید واحد انتخاب نمایند؛ اما از  بین این افراد، هیچ کس انتخاب نمیشود؛ از همین رو یکتعداد افراد، نخست علاقه مندى خود را به انتخابات نشان میدهند؛ اما بعدا خاموش میشوند.

 این منبع، در صحبت با رسانه ها گفت که قیوم کرزى برادر رییس جمهور کرزى، شامل این  گروه ها نیست  و برنامۀ خود را با تنهایى آغاز کرده وآن را به پیش میبرد.منبع افزود که قیوم کرزى، اکنون یک برنامه را تحت نام “دولس دپیاوړ تیا بهیر” آغاز کرده است.به گفتۀ این منبع، استاد سیاف نیز با تیم رییس جمهور کرزى ارتباط دارد. وى نیز یک برنامۀ جداگانه را آغاز کرده؛ اما در حقیقت با رییس جمهور کرزى یکجا میباشد.

حکومت موقت:

گفته میشود که بیشتر توجه رییس جمهور، اکنون به خودش است و مىکوشد که در قدرت باقى بماند؛ اما اینکه قانون به وى اجازه نداده و قدرتش پایان مى یابد، میخواهد که انتخابات برگزار شود و قدرت را به رییس جمهورآینده بسپارد.

 بر اساس معلومات منابع نزدیک به ارگ، پلان آخرى که در ارگ طرح  شده، بیانگر حکومت موقتى است که  براى دو سال در افغانستان به میان آید و پس از آن، انتخابات دایر گردد.به گفتۀ منبع؛ امریکا، بریتانیا و طالبان نیز روى ایجاد حکومت موقت به تفاهم رسیده اند؛ اما حالا برچگونگى آن فکر و مذاکره مى کنند.

اما رییس جمهور کرزى، روز شنبه (٨سرطان٩٢) در اجلاس مشترک با صدراعظم بریتانیا گفت که برخى کشورها به شمول پاکستان میخواهند که قدرت تقسیم شود و حالت ملوک الطوایفى به میان آید.همچنان یک منبع وزارت امور خارجه تصریح نموده که یک مقام ارشدپاکستان در اسلام آباد، با دیپلمات افغان، در مورد تقسیم قدرت گفتگو کرده وخواسته است  که ولایات جنوب به طالبان سپرده شود .

محمود کرزى برادر دیگر حامد کرزى، در مورد نامزدى قیوم کرزى به رسانه ها گفت که اگرچه تا حال قیوم کرزى نامزدى اش را به شکل رسمى اعلام نکرده؛ اما وى بخاطر رفاه و پیشرفت کشور، نامزد انتخابات آینده مى باشد.وى در پاسخ به این پرسش که قیوم کرزى، از حمایت حامد کرزى برخوردار است یا نه؟ گفت که نظر حامد کرزى  تا حال در این رابطه روشن نیست وبهتر است که از خودش پرسیده شود.

محمود کرزى افزود که قیوم کرزى، با شمار زیادى از سیاستمدارانو اقشار مختلف جامعه، دیدن نموده  و پروگرام “د ولس د پیاوړتیا بهیر” را آغاز کرده؛ اما وى از کسى نام نبرده است.وى گفت که  در اجماع اسلامى ملى، مجاهدین، علما، بزرگان قوم، جوانان، استادان پوهنتون و نویسندگان شامل اند.

شیراعظم اعظم رییس دفتر داکتر زلمى خلیلزاد در کابل، به پژواک گفته بود که داکتر خلیلزاد میخواهد یک اجماع ملى سراسرى را ایجاد کند، که در آنتمام قوت ها و نیروهاى سیاسى شرکت داشته باشند.وی افزود که خیلیلزاد همچنین در تلاش است تا در این اجماع، مردم پاک و قابل قبول مردم اشتراک کنند و به افرادى اجازه د اده نشود که متهم به کشتار، آغشته به فساد و قابل قبول مردم نباشند.

موصوف گفت که در هفته های نزدیک، سرنوشت اجماع ملی واضح خواهدشد، که در این مورد داکتر زلمی خلیل زاد با رییس جمهور کرزی صحبت های مفصلی انجام داده و در پهلوی آن، با تمامی رهبران  بزرگ سیاسی کشور نیز ملاقات کرده است.

وی علاوه کرد که میخواهد کاندیدا از طریق اجماع ملی انتخابشود؛ اگر اجماع ملی، داکتر خلیل زاد را کاندیدا کند، موصوف آمادگى اش را دارد.اعظم افزود: آنها به این نظراند که صلاحیت های خلیل زاد، بگروند جهانی و تمامی نکات مهم را دارا میباشد؛ شاید اجماع ملی به حیث کاندیدا انتخابش کند.

 

تلاش های در راستای به تقلیل بردن  تعداد  کاندیدان:

شماری دیگر از شخصیت ها که با بعضی کاندیدان گذشته ارتباط دارند و یا هم مستقل اند، با در نظرداشت تجربه های گذشتۀ انتخابات که ۴۴ کاندیدا داشت، در تلاش این اند که کاندیدان انتخابات آینده را کاهش دهند.دربین آنها جرگۀ فکر وعمل، حرکت ملی بزرگ و گروه های دیگر، به نشست ها و جلسات خود آغاز کرده اند و در پلان است که به بسیار زودی، جرگۀ فکر وعمل، با کاندایدان ممکنه، ملاقات های خود را آغاز کنند.آنها میگویند که برای نگهداری منافع ملی افغانستان و کاهش مصارف انتخابات، تلاش میکنند تا کاندیداها را کاهش دهند.

نشست های قومی ومنطقوی:

شماری از نشست ها به نام های مختلف، از سوی اقوام بزرگ و کوچک در کابل و بعضی  ولایت دایر شده است؛ گرچه این نشست ها به شکل آشکار جنبۀ انتخاباتی نداشته اند؛ اما هدف مسوولین این نشست ها جلب توجه کاندیداها در هنگام انتخابات ریاست جمهوری میباشد.بطور نمونه نشست های جدا گانۀ بزرگ اقوام احمدزی و ناصر درخیمۀ لویه جرگه، نشست شورای مشرقی در کابل، نشست سلیمان خیل، نشست ځدران و شماری دیگر از اقوام، که نشست هایى را دایرکرده اند.

 

به باور کارشناسان امور مسایل سیاسی میگویند که وی تنها از کاندیداتوری قیوم کرزی برادر رییس جمهور کرزی، آگاهی دارد. وی به رسانه ها  گفت: اینکه کاندیدان دیگر، چرا بطور آشکار کاندیداتوری خود را اعلام نمی کنند؟ دلیل آن این است که بازی امریکا درافغانستان مشخص نیست.

این در حالیست که شماری دیگر که برای خود شان طرح های شانرا پیش کرده اند، در آنها یگانه نفر استاد سیاف است که در انتخابات آینده، خود را کاندید کرده و برای مصوونیت خود و رییس جمهور کرزی، تلاش های بسیاری را انجام میدهد.گفته می شود  که در مورد بسیارى افراد، پروپاگند کاندیداتوری وجود دارد، که خودآنها تا حال باور ندارند که انتخابات برگزارمیشود.

این  در حالیست که در  شمال کشور ، رهبران سلاح توزیع کرده اند، مردم را مسلح کرده و در مورد انتخابات، در مجموع یک سردرگمی وجود دارد. که بدون افراد یادشده، نام شمار دیگری نیز برای کاندیداتوری ریاست جمهورى، در بین مردم ذکر میشود، که در این افراد میرویس یاسینی معاون اول ولسی جرگه، سرور احمدزی، فوزیه کوفی، ستارسیرت، حاجی ظاهر و شماری دیگر از افراد نیز شامل اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *