بمب های شیمیایی با هزینه سعودی به کام مردم سوریه می رود

طبق تحقیقات صورت گرفت یک خبرگزاری آمریکایی ، “زهران علوش” فرمانده مقتول گروه تروریستی “جیش الاسلام” که از وی بعنوان “بازوی تروریستی بندر بن سلطان در سوریه” یاد میشد، یکی از تروریست‌هایی بود که در جریان اتفاقات سوریه، ارتباط بسیار نزدیکی با سازمان های اطلاعاتی عربستان و بخصوص استخبارات داشته است.

IMG14413858

با توجه به تبحر علوش در انجام حملات موشکی، این تروریست خطرناک با هماهنگی یکی از افسران سازمان اطلاعاتی کشور ترکیه به نام “آیهان” توانست ۵۰۰ کیلو “گاز سارین” و “سیانور” را از یکی از کشورهای حوزه قفقاز و یک کشور اروپای شرقی خریداری کرده و از طریق خاک ترکیه آن را به داخل سوریه منتقل کند. از آنجایی که پیش از این مقامات مرتبط عربستانی با تروریست‌ها به علوش قول پرداخت هزینه خرید گازهای سمی را داده بودند، هزینه این خرید از حساب یکی از کارمندان محلی سفارت عربستان در یک کشور اروپایی به حساب شرکت‌های فروشنده گازهای سمی واریز شد.

اما ماجرای انتقال گاز‌های سمی خریداری شده به داخل خاک سوریه پس از کشف دو کیلو گاز از تروریست‌ها وارد مرحله رسوایی شد.

تروریست‌ها پس از خرید گازهای شیمیایی از دو کشور اروپایی و انتقال بخشی از آن به ترکیه و بخش دیگر به لبنان کل مواد شیمیایی خریداری شده را در قالب ۴ محموله و تحت پوشش مواد پتروشیمی به داخل سوریه منتقل کردند که یک محموله از ترکیه و سه محموله دیگر از مسیر شمال لبنان و با حمایت یک شخصیت سیاسی مرتبط با عربستان سعودی به “القطیفه” منتقل شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده چندی پس از حضور گردان شیمیایی لواءالاسلام در روستای جوبر بود که نیروهای ارتش سوریه با حمله به این منطقه یک کارگاه تولید و انبار مواد شیمیایی سمی و دهها پوکه راکتی برای پر کردن مواد شیمیایی و مقادیر زیادی مواد شیمیایی ارسال شده از عربستان را در این محله کشف کردند. بعد از اینکه کارگاه‌های ساخت مواد شیمیایی در خاک سوریه کشف و منهدم شد، سازمان استخبارات نیز از اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی کارگاه کوچکی را در منطقه‌ای دور افتاده واقع در نزدیکی مرز عربستان و عراق دایر کرد که در آن کارگاه نیز عوامل وابسته به تروریست‌‌ها گازهای شیمیایی را پس از تولید، آماده استفاده در صحنه نبرد می‌کردند.

براساس اطلاعات به دست آمده، ماموران امنیتی عربستان سعودی محدوده کارخانه مذکور را به شدت تحت نظارت داشتند و تولیدات این کارگاه کوچک را در بسته‌های یک تا سه کیلویی و تحت پوشش‌های مختلف به صورت غیرقانونی و بدون اطلاع دولت اردن به این کشور انتقال داده و پس از دپو در ویلایی در منطقه “ارمثا” به ناحیه “درعا” و پس از آن به مکان‌های امن در “ریف دمشق” منتقل می‌کردند.

طبق تحقیقات میدانی دو خبرنگار خبرگزاری “مینت پرس”آمریکا در سوریه نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات عربستان به ریاست بندر بن سلطان مقادیر زیادی تسلیحات شیمیایی را در سوریه به خصوص در منطقه “غوطه شرقی” توزیع کرده بود.

بر مبنای این تحقیقات جنگجویان محلی مخالف نظام بشار اسد که به جبهه النصره وابسته هستند، پیش از این اذعان کرده بودند که این تسلیحات را جنگجویی عربستانی که از فرماندهان میدانی است از عربستان وارد می‌کند و به آنها گفته است که بندر بن سلطان رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان این تسلیحات شیمیایی را تهیه کرده است.

در همین پیوند دکتر “حسام شعیب” کارشناس جنبش های اسلامی در منطقه- در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری المنار سوریه افشا کرد که استخبارات علوش را در جمع آوری حدود ۵۰ کندک تحت عنوان “جیش الاسلام” یاری کرده است.

 راهبرد سعودی ها در حال حاضر ارائه کمک های مالی برای جلب حمایت تروریست ها از ریاض و دور کردن این کشور از القاعده است. این همان انگیزه ایی است که به نظر کارشناسان برای تشکیل جیش الاسلام از آن استفاده شده است.

Author

About Author