انگلیس و آمریکا حامیان اصلی عربستان در جنایت علیه یمن

کنفرانس بین المللی کمک به مردم یمن که در هتل “پل من” لندن برگزار شده بود با انتقاد شدید گروه های حقوق بشری از سیاست های آمریکا و انگلیس در همراهی با جنایات عربستان در یمن سپری شد.

n00477868-b

در این کنفرانس سخنرانان هر یک بر موضوعاتی تاکید داشتند که نشانگر نقض شدید حقوق بشر و قوانین بین الملل توسط عربستان سعودی در تجاوز نظامی علیه یمن و نیز حمایت همه جانبه سیاسی، نظامی آمریکا و انگلیس از ائتلاف تجاوز به یمن به رهبری عربستان بود.

از جمله سخنرانان این کنفرانس جورج گالووی نماینده سابق پارلمان انگلیس و از مدافعان حقوق فلسطینیان بود که سخنانش را با موضوع ” نقش عربستان در گسترش تروریسم” ارائه کرد.

این نماینده پیشین پارلمان بریتانیا با برشمردن مجموعه دلایل و مستنداتی تاکید کرد که تروریسم در چند دهه اخیر در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان زائیده اندیشه های افراطی حکومت آل سعود و وهابیت است. وی گفت از سال ۱۹۸۰ تاکنون این عربستان بوده است که با حمایت از گروه های افراطی و تروریستی وضعیت بحرانی موجود را به خاورمیانه و جهان تحمیل کرده است.

گالووی یادآور شد که امروز همه می دانند که عربستان تنها با حمایت و پشتیبانی کامل امریکا و بریتانیا به یمن حمله می کند. وی تاکید کرد که تمام هواپیماها و بمب هایی که عربستان در کشتار بی رحمانه مردم یمن به کار می گیرد از طریق این کشورها تامین می شود. او گفت: مردم یمن با بمب های بریتانیایی کشته می شوند و این پول مالیات ما مردم بریتانیا است که صرف تجاوز نظامی عربستان به یمن می شود.

این منتقد سیاست های دولت بریتانیا همچنین سازمان عفو بین الملل را سیاست های دوگانه اش مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت، عفو بین الملل رفتاری متناقض و دوگانه در برخورد با موضوع دموکراسی در کشورهای خاورمیانه دارد که نمونه آشکار آن سکوت مطلق در برابر حکومت بسته، افراطی و غیر دموکراتیک عربستان است اما در مقابل سوریه را تحت فشار قرار داده و افکار عمومی جهان را علیه آن تحریک می کند و همین سیاست را نیز در بحرین به اجرا گذاشته و در برابر سیاست های حاکمان مستبد این کشور سکوت اختیار کرده است. وی این موضوع را ناشی از شرایط ویژه اقتصادی عربستان و تسلط مالی اش بر دیگر کشورها و حتی سازمان های بین المللی دانست.

خانم کیم شریف حقوق دان اهل یمن و از فعالان حقوق بشر و نیز از سازمان دهندگان این کنفرانس، از دیگر سخنرانان نشست امروز بود که صحبت های خود را به بیان تاریخچه پیدایش و شکل گیری اندیشه های افراطی در جهان اسلام و خاورمیانه اختصاص داد و گفت افراطی گری ارتباط کامل با زایش اندیشه و تفکر وهابی دارد که خواستگاه اصلی آن در عربستان است.

وی اظهار داشت که از نظر من وهابی گری ربطی به اسلام ندارد بلکه نوعی گرایش سیاسی و با اهداف سیاسی است.

این حقوق دان اهل یمن با بیان چند مثال از برخوردهای افراط گرایانه گروه های تندرو در یمن، با وی و خانواده اش و نیز موارد دیگر یادآور شد که عامل شکل گیری افراطی گری در یمن حزب اصلاح در این کشور است که ماهیت آنان اندیشه های وهابی و از شاخه های اخوان المسلمین در یمن است که مورد حمایت عربستان قرار دارند.

وی یکی از مهمترین مقاطع شکل گیری اندیشه های افراطی و دامن زدن به آن توسط عربستان سعودی را مقطع پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت، عربستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای جلوگیری از رشد تشیع در منطقه و جهان اسلام اقدام به ترویج اندیشه های افراطی و حمایت از گروه های تروریستی با هدف مقابله با تشیع نمود.

در ادامه این نشست در این کنفرانس عبدالسلام الذهبی یکی از فعالان حقوق بشر به ارائه گزارشی از تخریب های گسترده و آسیب های جدی میراث های فرهنگی و مذهبی در یمن پرداخت.

وی که عنوان سخنرانی اش “تخریب میراث های جهانی در یمن توسط عربستان” بود با نشان دادن تصاویر متعددی از مکان های فرهنگی، موزیم ها، شهرهای تاریخی و اماکن تاریخی مذهبی که در بمباران های هجده ماه گذشته توسط عربستان تخریب شده، اظهار داشت که مقایسه رفتار عربستان در تخریب این آثار ارزشمند فرهنگی که جزء میراث های بشری است، با رفتار القاعده، داعش و دیگر گروه های تروریستی و افراطی در افغانستان، سوریه و عراق نشان می دهد که این برخورد و اعمال همگی از یک اندیشه سرچشمه می گیرد و آن اندیشه وهابی گری است که آنها را بدعت در دین می دانند و مروج افراطی گری در میان مسلمانان هستند.

همچنین پروفسور “سند مارک” استاد اقتصاد از سویدن نیز عنوان سخنرانی اش را ” جغرافیای سیاسی جنگ در یمن ” قرار داد و در آغاز سخن ابراز تاسف عمیق خود را از شنیدن خبر حملات هوایی روز گذشته در یمن همزمان با تظاهرات چندین میلیونی مردم یمن علیه عربستان در صنعا اعلام کرد.

محمدعلی جوان مسلمان انگلیسی بعنوان یک فعال رسانه ای که با شبکه های اسلامی همکاری می کند نیز در خصوص یکی از فیلم های مستند خود و روایتی از جنایات رخ داده در یمن توسط عربستان سعودی سخن گفت.

Author

About Author