یافته ‌های تازه علمی درباره کرونا و کاهش دمای هوا

نگرانی ها در مورد افزایش شیوع کرونا با کاهش دمای هوا از همان ابتدا وجود داشت و به نظر می ‌رسد این روزها بستر شیوع این ویروس بیش از پیش فراهم شده است.

به گزارش بخش سلامت خبرگزاری خاورمیانه و به نقل از ‌سایت «مرکاری نیوز»، همزمان با سرد شدن هوا، به نظر می ‌رسد ویروس کرونا هم شرایط بهتری پیدا کرده است.

در هوای سرد، مردم کوشش می کنند در یک مکان گرم تجمع کرده و کمتر در فضای باز حضور یابند که این امر زمینه شیوع کرونا را فراهم تر می سازد.

اما حالا یافته‌ های جدیدی درباره یک عامل مؤثر بر شیوع گسترده‌ تر ویروس کرونا در اختیار دانشمندان است. ویروس کرونا در هوای خنک و سرد به خوبی دوام می ‌آورد و در برابر رطوبت هم مقاومت بالایی دارد.

دکتور «جان استوارتسبرگ»، مدرس اسبق بیماری‌ های واگیردار در دانشگاه «یو‌سی برکلی» می‌ گوید: «این ویروس برای بقا در آستانه‌ های دمایی، هوایی و رطوبتی مختلف به خوبی تکامل یافته است؛ اما ماه ‌های زمستان برای شیوعش بهترین بستر را فراهم می‌ کنند.»

همچنین مرکز کنترول بیماری‌ های ساری در امریکا موارد شیوع ویروس کرونا را در مراکز بسته ‌بندی و آماده ‌سازی مواد غذایی ثبت کرده است که نه تنها شلوغ و پرازدحام بوده اند، بلکه هوای آن هم بسیار سرد بوده است.

بر اساس تحقیقات تازه، هرچه هوا سردتر باشد، ویروس کرونا به مدت طولانی تری پایدار و ساری باقی می‌ ماند؛ اما در کنار آن، تأثیر رطوبت جالبتر است. این ویروس در شرایط وجود رطوبت بسیار زیاد و یا رطوبت بسیار کم، عمر طولانی تری دارد.

بر اساس مودل ‌های مقایسه ‌ای پژوهشگران، ویروس کرونا می ‌تواند حدود ۱ ماه در دمای انجماد و وجود حدود ۱۰۰ درصد رطوبت در هوا دوام آورد.

اما حال این سوال وجود دارد که مواد غذایی «یخ زده» را دوباره ضد عفونی کنیم؟

«لوید اسمیت» در این خصوص می ‌گوید: «پر چالش است که درباره این موضوع اظهارنظر کنیم چون ریسک مرتبط با آن ۰ نیست. اما ما نمی‌ خواهیم به جای اینکه مردم بر روی استفاده از ماسک و اجتناب از تجمعات در فضا‌های مسقف تمرکز کنند، پیوسته و با وحشت به ضدعفونی کردن سیب و گوشت مشغول باشند.»

به گفته پژوهشگران، یک راهکار کارآمد در فضا‌های بسته و مسقف برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده از دستگاه ‌های مرطوب ‌کننده و یا جوش آوردن یک چاینک آب است.

وقتی هوای بیرون سرد می ‌شود و دستگاه ‌های گرمایشی در خانه روشن می ‌شوند، رطوبت اتاق کاهش می ‌یابد. این شرایط نه تنها به ادامه حیات طولانی ‌تر ویروس کمک می‌ کند، بلکه دستگاه ایمنی بدن نیز در این وضع و هوای خشک، ضعیف تر خواهد بود.

این تحقیقات در حالی صورت می گیرد که اکثر کشورها در برابر موج دوم کرونا قرار گرفته و بخش هایی از آنها به حالت قرنطین برخواهند گشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *