مدت غیرفعال شدن ویروس کرونا در نور خورشید

تحقیقات جدید در هانگ‌ کانگ مشخص ساخت که افزایش دما موجب کاهش فعالیت ویروس کرونا شده و بعد از پنج دقیقه در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می ‌شود.

به گزارش بخش سلامت خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیق تازه که در مجله ساینس نشر شده، نشان می دهد که تحقیق جدید محققان مرکز ملی تجزیه‌ و تحلیل و پیشگیری «بیودفنس» (Biodefense) نشان می‌ دهد که نور طبیعی خورشید می‌ تواند به ‌سرعت عامل بیماری کووید۱۹ را روی سطوح غیرفعال کند.

در این تحقیق از شبیه ‌سازی نور خورشید بر سطوح آلوده شبیه ‌سازی با بزاق انسان با غلظت بیشتر ویروس و همچنین محیط کشت ویروس استفاده ‌شده است.

این موارد آلوده بر روی سطح نیکلی در محیط شبیه ‌سازی ‌شده نور خورشید در مدت ‌زمان ‌های متفاوت از دو تا ۱۸ دقیقه قرار گرفتند تا مدت‌ زمان غیرفعال شدن ویروس مشخص شود.

همچنین در این تحقیق برای مقایسه تاثیر نور خورشید بر غیرفعال کردن ویروس، نمونه ‌های آلوده در خارج از محیط شبیه‌ سازی‌ شده با نور خورشید نیز به مدت ۶۰ دقیقه قرار گرفتند.

نتایج این تحقیق نشان داد که بزاق خشک‌ شده روی سطح نیکلی با آفتاب تابستانی ۹۰ درصد عفونت ویروسی را در ۶.۸ دقیقه و در محیط کشت ویروسی در مدت‌ زمان ۱۴.۳ دقیقه غیر فعال ساخت؛ اما در مدت ‌زمان ۶۰ دقیقه، آلودگی ویروسی سطوحی که در معرض نور خورشید قرار نداشتند، صفر بود.

با این ‌حال، محققان می ‌گویند مشخص نیست که غلظت ویروس در بزاق شبیه ‌سازی ‌شده بیانگر میزان آلودگی در بزاق فرد آلوده است یا خیر؟.

از سویی هم، محققان هشدار دادند که این نتایج خبر خوبی است؛ اما نباید تصور کرد که ماه ‌های تابستان امن ‌تر خواهد بود.

محققان خاطرنشان کردند که نور خورشید به دلیل اینکه منبع طبیعی ویتامین D است در سلامت افراد از جمله افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ های عفونی نیز مهم است.

انتظار می‌ رود نتایج قطعی تحقیقات در جولای ۲۰۲۰ ارائه شود.

به هر صورت، محققان و داکتران تاکید دارند که با همه اوصاف، همچنان باید مراقب سلامت خود و اطرافیان خود باشیم و «کرونا را جدی بیگیریم».

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *